پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: محورهای بیانات امام خامنه ای
مدظله العالی در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری کشور (1401/3/22):
1. جوری عمل کنید که کار فرهنگی تان به نتیجه برسد.
1/1. امام فرمودند عشایر ذخایر انقلابند، ذخایر کشورند. مردم نباید فراموش کنند که ما یک مجموعههای باارزش از عشایر داریم که اینها ذخیرهی کشورند؛ این باید دائماً به یاد مردم بیاید.
2/1. در کار فرهنگی، وقتی شما کتاب یا فیلمی تهیّه کردید؛ خروجی این کتاب یا فیلم شما چه میشود؟ مشکل کار فرهنگی همین است که شما با کمّیّت و با کار مادّی نمیتوانید نتیجهی آن را قطعی بدانید.
3/1. ممکن است این کتاب را صد نفر یا ده هزار نفر بخوانند؛ ممکن است همهی چاپ اوّلش هم فروش نرود یا اینکه به صد چاپ هم برسد؛ چه کارش میکنید؟ چه جور عمل میکنید که این کار فرهنگی به نتیجه برسد؟
4/1. ما امروز در همهی آحاد ملّت ایران، از جمله در عشایر، بیش از همه چیز به کار فرهنگی احتیاج داریم. دشمن ملّت ایران، دشمن جمهوری اسلامی، تکیهاش امروز به جنگ نرم است.
5/1. دوستانی که دستاندرکار مسائل این جور بزرگداشتها هستند و به کار فرهنگی هم توجّه دارند، به این نکتهای که عرض کردیم توجّه داشته باشند: بازخورد کار شماها چه شد؟ تأثیراتش در جامعهی عشایری چه اندازه است؟
2. عشایر ایران جزو باوفاترین قشرهای ملّت ایرانند.
1/2. عشایر ایران جزو باوفاترین قشرهای ملّت ایرانند. اینکه عرض میکنیم «جزو باوفاترین»، از روی سلیقه و حدس نیست؛ با توجّه به اتّفاقاتی است که در کشور افتاده و ما میدانیم.
2/2. هم در تاریخ نزدیک خودمان، هم در تاریخ این دویست سیصد سال گذشته، داستانها وجود دارد از تلاشی که خارجیها و مخصوصاً انگلیسیها کردند برای نفوذ در عشایر؛ کارهای عجیب و غریبی کردند؛ باید در کتابها بخوانید.
3/2. خارجیها تلاش کردند برای اینکه بتوانند در عشایر نفوذ کنند و آنها را به یک شکلی وادار به خیانت به کشورشان بکنند ــ حالا به شکلهای مختلفی؛ با تجزیه، با جنگ داخلی، با انواع و اقسام کارهای گوناگون ــ امّا نتوانستند.
3. دین، عامل وحدت، پیشرفت، فداکاری و ازخودگذشتگیِ عشایر ایران است.
1/3. در دوران انقلاب، در دفاع مقدّس و بعد از آن عشایر امتحانهای خوبی پس دادند؛ همین که در بین جامعهی عشایری بیش از یازده هزار [نفر از این] جمعیّت به شهادت میرسند، این خیلی مهم است.
2/3. چه عاملی موجب شد که عشایر کشور ما با اینکه قومیّتها و زبانهایشان مختلف است، این جور کنار هم بِایستند و در خدمت اسلام و کشور قرار بگیرند؟ این نخ تسبیح، چه چیزی بود؟ دین و دینداری بود.
3/3. دین، عامل وحدت، پیشرفت، فداکاری و ازخودگذشتگی است؛ عامل دین، عشایر را وادار کرد که این جور در میدانها در کنار هم باشند؛ نگذاشت این تنوّعهای قومیّتی و امثال اینها بین اینها جدایی و اختلاف بیاندازد.
4. دین، عامل پیروزی و تداومِ انقلاب است.
1/4. امام راحل بزرگوار ما هم با استفاده از همین عاملِ دین توانست این انقلاب عظیم را به وجود بیاورد و به پیروزی برساند و بعد از پیروزیِ انقلاب توانست با همین عامل کشور را حفظ کند.
2/4. اگر عامل دین نبود، انقلاب پیروز نمیشد؛ مطمئن باشید. هیچ عامل دیگری قادر نبود این جوانهایی را که با دست خالی میآمدند به خیابانها و در مقابل گلوله سینه سپر میکردند، بیاورد در این میدان دشوار و سخت.
5. استکبار جهانی میخواست ملت ایران را برگرداند زیر سلطه آمریکا؛ امام با دین نگذاشت.
1/5. امام از عامل ایمان مردم استفاده کرد برای اینکه این کشور را مصونیّت ببخشد. این کشور، بعد از انقلاب، مورد طمع قرار گرفت. این جور نبود که ناگهان به کلّهی خود صدّام بزند که بلند بشود [بیاید]؛ نخیر، تحریکش کردند.
2/5. به صدام امید و وعده دادند، به وعدهشان هم عمل کردند؛ به او پول، سلاح و نقشهی جنگی دادند برای اینکه بیاید. غرض این نبود که بیاید یک قسمتی از کشور را جدا کند؛ هدف این بود که بیاید انقلاب اسلامی را از بین ببرد.
3/5. آمریکا، انگلیس، فرانسه و دولتهای مرتجع پشت صدام بودند. میخواستند کشور را تکّهپاره کنند، میخواستند کشور را برگردانند زیر سلطهی آمریکا، میخواستند ملّت ایران را اسیر کنند، امام نگذاشت؛ با چه وسیلهای؟ با وسیلهی دین.
6. آنچه داغ شهید را برای پدر و مادر تسلا میدهد، دین است. شهدا و خانواده هایشان با خدا معامله میکنند.
1/6. این یازده هزار شهیدِ عشایر، مظهر زیبا و باشکوهی هستند از همین ایمان دینی. این جوانان میتوانستند در خانهی خودشان، پیش پدر و مادر، همسر و بچّههای خودشان بمانند، از لذّات زندگی بهرهمند بشوند؛ امّا این کار را نکردند.
2/6. همه را رها کردند و رفتند؛ برای چه؟ این انگیزه چه بود؟ انگیزه دین بود؛ پدر و مادرِ آنان هم که توانستند این مصیبت را، این آتش دل را خاموش کنند، تسلّا پیدا کنند، به برکت دین بود.
3/6. یک دوست ما پسرش در تصادف از بین رفته بود، یک قدری ناراحت بود؛ پدر سه شهید آنجا بود، من گفتم شما یک پسرت رفته، این آقا سه پسرش رفته؛ گفت آقا، پسرهای این [آقا] شهید شدند، این غصّه ندارد!
4/6. ببینید، حرف درستی است. بله، این داغی که بر دل پدر و مادر وارد میشود قابل انکار نیست. امّا خانوادههای شهدا تسلّا پیدا میکنند، چون میدانند که این جوانشان پیش خدا زنده است؛ با خدا معامله میکنند.
5/6. اِنَّ اللَهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَهِ فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلون(توبه/111)؛ هر دویش اجر دارد: هم از دشمن تلفات بگیرید اجر دارد، هم خودتان به دست دشمن کشته بشوید اجر دارد.
6/6. اینها با خدا معامله کردند؛ هم آن جوان با خدا معامله کرد، هم این پدر و مادر و همسر با خدا معامله کردند. عامل دین را نباید در این قضیّه فراموش کرد.
7. یکی از مهمترین ابعاد جنگ نرم دشمن، خاموش یا تضعیف کردنِ انگیزهی دینی در بین مردم است.
1/7. شکّی در این نیست که این فداکاریها، شهادتها، جانباز شدنها، مبارزهها و درگیریها، موجب امنیّت کشور است. امّا انگیزهی او دین بود، خدا بود؛ انگیزهی او را نباید به چیزهای کمتر از دین فرو کاست و تقلیل داد.
2/7. در واقع اینها برای خدا حرکت و کار کردند و عزّت شهدا هم به خاطر همین است. خب حالا بعضیها هستند که با دین سر و کاری ندارند، این شهادتها را هم نمیتوانند انکار کنند، [لذا] در انگیزهها دست میبرند!
3/7. یکی از مهمترین ابعاد جنگ نرم دشمن همین است که این انگیزهی دین را ــ که مهمترین و بالاترین انگیزه است ــ در بین مردم خاموش یا تضعیف کنند.
8. دشمن میخواهد ایمانِ دینی، امید و خوشبینی به آینده و به مدیریّت کشور را تضعیف کند.
1/8. امروز هر کاری در کشور علیه سنّتهای دینی و مقدّسات دینی انجام بگیرد، یک انگیزهی سیاسی پشتش هست؛ ممکن است خود طرف نداند، امّا هست و به این راه کشانده شده.
2/8. تضعیف دین، سنّتها، شعائر و مناسک دینی، زیر سؤال بردن و غیر منطقی جلوه دادن اینها، همه چیزهایی است که دشمن از اینها استفاده میکند؛ البته گاهی بعضیها از روی غفلت یک حرکتی انجام میدهند.
3/8. امروز سعی دشمن این است که ایمان دینی، امید و خوشبینی به آینده و به مدیریّت کشور را تضعیف کند؛ اینها چیزهایی است که روی آن دارند برنامهریزی میکنند.
9. هر کسی مردم را نسبت به تلاش و برنامهریزیهای مسئولین بدبین کند، دارد به سود دشمن کار میکند.
1/9. [مثلاً] چه کار کنند که عقیدهی مردم این بشود که آیندهای ندارند، آینده بنبست است؛ روی این برنامهریزی و برنامهسازی میکنند، در فضای مجازی و گاهی متأسّفانه در فضاهای رسمیِ خودِ ما!
2/9. اینها را بین مردم جوری پخش میکنند که مردم به این نتیجه برسند که راهها بنبست است، خطا است یا به این نتیجه برسند که مسئولین کشور، مدیریّت کشور، بلد نیستند کشور را اداره کنند.
3/9. مسئولین این همه زحمت و تلاش میکنند، در مقابلِ این تلاشها، این جوری [برخورد میشود]. حالا فرض بفرمایید، مِن باب مثال نیروی انتظامیِ کشور مثلاً یک تعدادی دزد را ظرف ۴۸ ساعت بعد از دزدی دستگیر میکنند؛ خب باید تشویق بشوند، [امّا] در رسانهی ملّیِ خود ما جوری حرف زده میشود که به جای تشویق، کأنّه سرزنش میشوند!
4/9. عمدی که نیست؛ امّا غفلت است. این غفلتها به سود دشمن تمام میشود. هر کسی که مردم را از آینده ناامید کند برای دشمن دارد کار میکند؛ چه بداند، چه نداند.
5/9. هر کسی ایمانهای مردم را تضعیف کند به سود دشمن دارد کار میکند؛ چه بداند، چه نداند. هر کسی مردم را نسبت به تلاش و برنامهریزیهای مسئولین کشور بیاعتقاد و بدبین بکند، دارد به سود دشمن کار میکند؛ چه بداند، چه نداند.
10. رزمندگان به ما یاد دادند که در هر شرایطی، بایستی انسان امیدوار باشد به کمک الهی و به همّت خودش.
1/10. مسئولین بسیج هم که در زمینهی مسائل عشایر کار میکنند، [کارشان] کارِ باارزشی است. البته مسئول این کار، فقط بسیج نیست؛ بسیج یک امکانات محدودی دارد، به قدر امکانات خودش تلاش میکند.
2/10. همهی مسئولین کشور باید تلاش کنند، مسئولین ذیربط باید مشکلات عشایر را شناسایی کنند، اینها را برطرف کنند. مسئولین بالخصوص روی مشکلات فرهنگی باید فکر کنند، کار کنند، برنامهریزی کنند.
3/10. شهدا به ماها یاد دادند باید امیدوار بود؛ یعنی رزمندگان ما در شرایطی وارد میدان رزم شدند که واقعاً به حسب محاسبات عادّی هیچ امیدی به پیروزی نبود؛ اما جوانهای ما، فرماندهی امام بزرگوار جوری عمل کرد که این دفاع مقدّس با عزّت مطلق جمهوری اسلامی تمام شد، دشمن منکوب شد، بینیاش به خاک مالیده شد.
4/10. این امید را رزمندگان ما دادند؛ یعنی در همهی شرایط، حتّی شرایطی مثل شرایط اوّل جنگ، بایستی انسان امیدوار باشد به کمک الهی و به همّت خودش.