محورهای بیانات مقام معظم رهبری در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت
23 آذر 1400 ساعت 13:07
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: محورهای بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت (21/09/1400):
1. زینب کبریٰ (س) توانست علوّ مرتبه زن و عظمت روحی، عقلانی و معنوی جنس زن را به جهان نشان دهد.
1/1. به کوری چشم آن کسانی که هر کدام به نحوی جنس زن را تحقیر میکردند و میکنند، زینب کبریٰ (س) توانست علوّ مرتبه زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی جنس زن را به تاریخ و جهان نشان بدهد.
2/1. زینب کبریٰ (س)، دو نکته را به تاریخ و به همهی بشر نشان داد: اول اینکه: زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ دوم اینکه: زن میتواند قلّهی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر.
3/1. صبر و تحمّلی که زینب کبریٰ کرد اصلاً قابل توصیف نیست. اوّلاً صبر در برابر شهادتها. اگر ضجّه می کرد و بیصبری و بیتابی نشان میداد، این سخنرانیها و این حرکت عظیم را نمیتوانست انجام بدهد.
4/1. صبر در برابر اهانتها؛ بانویی که از اوّل عمر با عزّت زندگی کرده، از دوران خردسالی تا بزرگی همه با چشم عظمت به او نگاه کردهاند، از طرف اراذل و اوباش لشکر اموی آن جور مورد اهانت قرار میگیرد، امّا صبر میکند و نمیشکند.
5/1. صبر در برابر مسئولیّت سنگینِ جمعآوریِ فرزندانِ یتیم و زنهایِ داغدار، کار عظیمی است. او توانست این دهها زن و کودک داغدار و آسیبدیده و مصیبتزده را جمع و جور کند، نگه دارد و بتواند اینها را در این سفرِ دشوار اداره کند.
6/1. حقیقتاً زینب کبریٰ اقیانوسی از صبر و آرامش را نشان داد؛ یعنی جنس زن میتواند به این نقطهی عظیم از قدرت روحی و معنوی برسد. در کنار این ها، پرستاری از حجّت خدا، پرستاری از حضرت سجّاد (ع).
2. زینب کبریٰ (س) مظهر ایستادگی و اقتدار روحی در برابر حکّام مغرور و متکبّر است.
1/2. در مورد رفتار خردمندانه و قدرت عقلانی و تدبیر. این رفتاری که در دوران اسارت کرد حقیقتاً شگفتآور است؛ عقیدهی من این است که روی جزءجزء این رفتار بایستی مطالعه و تأمّل کنیم، بنویسیم، بگوییم، اثر هنری تولید کنیم.
2/2. زینب کبریٰ (س) مظهر ایستادگی و اقتدار روحی در برابر حکّام مغرور و متکبّر است. در کوفه وقتی که ابنزیاد زبان شماتت را باز میکند که مثلاً «هان! دیدید چه شد، دیدید شکست خوردید»؛ در جوابش میگوید «مَا رَاَیتُ اِلَّا جَمیلا».
3/2. وقتی یزید آن حرفهای مُهمل و چرند را بر زبان آورد و آن کارها را کرد، حضرت بیاناتی را بیان نموده و این جمله تاریخی را فرمودند: «همه مکرت را بکار بند و تلاشت را بکن ... به خدا که نمیتوانی یاد ما را نابود کنی.»
4/2. وقتی حضرت در مقابل مردم کوفه قرار میگیرد، جای اظهار اقتدار نیست، جای تنبیه، تبیین و سرزنش مردمی است که نمیدانند چه کردهاند و چه کار باید میکردند. حضرت میفرمایند: «گریه میکنید؟ ... میدانید چه کردید؟ شماها {با این کارتان} زحمات گذشته خودتان را نابود کردید.» مثل اینکه امیرالمؤمنین دارد حرف میزند؛ این ظرفیّت زن است.
3. شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن، هر جور دلش میخواهد، روایت میکند.
1/3. نکتهی مهمّ دیگر در زندگی حضرت زینب (س) که آن هم باز نشانهی تدبیر است، این است که این بزرگوار جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند.
2/3. زینب کبریٰ (س) کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبریٰ (س) از حادثهی عاشورا در تاریخ مانده، و منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی.
3/3. ببینید! این درس است؛ این همان حرفی است که بنده همیشه میگویم: شما روایت کنید حقایق جامعه، کشور و انقلابتان را. شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن هر جور دلش میخواهد روایت میکند.
4/3. شما اگر دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثهی تسخیر لانهی جاسوسی را روایت نکنید -که متأسّفانه نکردیم- دشمن به دروغ روایت میکند و کرده. این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛ وظیفهی جوانهای ما است.
4. حرکت پرستاری، مایهی امنیّت خاطر بیمار، کسان بیمار و همهی مردم است.
1/4. ملّت ایران باید بفهمد که جامعه پرستاری چه چیزهایی را دارد تحمّل میکند. پرستار کسی است که کمک میکند به انسانی که در همه چیز محتاج کمک است؛ پرستار برای این انسان نیازمندِ کمک، مثل فرشته نجات است.
2/4. یکی از دستورات اهل سلوک، کمک به نیازمندِ کمک است؛ یعنی شما که پرستار هستید، وقتی مشغول حرفهی خودتان هستید، دارید یکی از دستورات مهمّ سلوک توحیدی را به عمل میآورید و اجرا میکنید.
3/4. ارزش بعدیِ پرستاری این است که کار سختی است؛ کارهای سخت اجر و ارزش بیشتری دارد. آن کاری که با دشواری انجام میگیرد، انسان برای آن تحمّل سختی میکند، در میزان الهی دارای ارزش والاتری است.
4/4. حرکت پرستاری مایهی امنیّت خاطر بیمار، کسان بیمار و همه مردم است؛ آزردگیِ وجدانی من و شما را پرستارها برطرف میکنند. بنابراین، جامعهی پرستار حتی بر کسانی هم که با آن بیمار هیچ رابطهای ندارند حقّ پیدا میکند.
5. دشمنان از رنج ملّت ایران لذّت میبرند. پرستاری در چنین فضایی، مجاهدت در مقابل استکبار است.
1/5. یک ارزش مضاعف هم برای پرستاری در ایران اسلامی هست و آن، این است که دشمنان مستکبر، مستکبرین عالم، از رنج ملّت ایران خوششان میآید! دلیلش بمبارانهای شیمیایی دوران دفاع مقدّس{با اجازه و رضایت آنها}است.
2/5. یا همین تحریم دارویی؛ خدا رحم کرد که دانشمندان جوان ما توانستند واکسن کرونا را تولید کنند. دشمنان دیدند اگر در بسته بماند و واکسن وارد نشود، خب خود ایران بیشتر تولید میکند. آنها از رنج ملّت ایران لذّت میبرند.
3/5. شما که پرستار هستید، اگر بتوانید در یک چنین فضائی یک لبخندی بر لب بیمار و کسان بیمار بنشانید، در واقع یک مجاهدت در مقابل استکبار کردهاید. اینجاست که پرستاری به معنای مقابله و مواجههی با استکبار هم هست.
6. ملّت ایران بایستی سختیهای کار پرستاری را بفهمند و جامعهی پرستاری را ارزشگذاری کنند.
1/6. طبیعتِ کار پرستاری سختی و تلخی است؛ اینکه انسان رنج و درد کشیدن بیماران را مشاهده کند. این سختی در مواقعی مثل دورهی کرونا، و همچنین در دورهی دفاع مقدّس چند برابر میشود.
2/6. در اوقاتی که همه استراحت میکنند و مشغول زندگی و التذاذ از زندگی هستند، پرستار در بیمارستان مواجه با تلخی و بیماری است و به خانه سر نمیزند؛ اینها سختیها است. بعد هم مشاهدهی مرگومیرها؛ خیلی سخت است.
3/6. در کنار اینها، فوت همکاران خودشان [را دیدند]. این سختیها را بایستی ملّت ایران ببینند، بفهمند، ارزشگذاری کنند جامعهی پرستاری را. آن وقت در کنار همهی این خطرات، خطر ابتلای خود پرستار به بیماری مهلک هم هست.
7. حضور جوانان داوطلب در کنار پرستاران، یادآورِ دوران دفاع مقدس و نشاندهندهی هویّت ملّت ماست.
1/7. ما در کنار پرستارها عناصر غیر پرستار هم داشتیم که با اینها همکاری میکردند؛ طلبه، دانشجو، جوانهای گوناگون میرفتند به بیمارستانها و هر کاری از دستشان برمیآمد انجام میدادند؛ دوران دفاع مقدّس هم همین جور بود.
2/7. این، نشاندهندهی هویّت پُرنشاط و پُرتحرّک و باوجدان ملّت ایران است؛ نشاندهندهی این است که این حرکت در ملّت ایران، عمومی است که البتّه در بلایای عمومی دیگر هم دیده شده؛ حالا من بخش پرستاریاش را اشاره کردم.
3/7. این، هویّت ملّت ما را نشان میدهد؛ این حرکت، برای ملّت ایران هویّتساز است؛ این همان چیزی است که قهرمانانی مثل شهید سلیمانی، مثل شهید فخریزاده، مثل شهید شهریاری، از درون این هویّت بیرون میآیند.
8. در زمینهی روایت هنری حوادث تلخ و سخت بیمارستانی کمبود داریم. هنرمندان باید به میدان بیایند.
1/8. من اینجا یک خطابی به هنرمندانمان بکنم. ما یک کمبودی در زمینهی روایت هنری این حوادث داریم؛ همین حوادث بیمارستانی، این سختیهای پرستارها و دشواریهایی که اینها با آن مواجه هستند، اینها مایههای هنری دارد.
2/8. میشود از اینها برنامههای هنری جذّاب به وجود آورد. هنرمندان باید بیایند در میدان، با انواع هنرهای نمایشی، تجسّمی، شعر و ادبیّات. اینها سرمایهی عظیم فرهنگی است؛ هنرمند است که میتواند این سرمایهها را نقد کند.
9. اگر چنانچه جامعهی پرستاری را تقویت نکنیم، در بزنگاهها ضربه خواهیم خورد.
1/9. مطالبهی عمدهی جامعهی پرستاری، تقویت جامعهی پرستاری است. اگر چنانچه جامعهی پرستاری را تقویت نکنیم، در بزنگاهها ضربه خواهیم خورد، که قضیّهی کرونا این را نشان داد.
2/9. به طور مشخّص، یکی از مطالبات اینها تعرفهگذاریِ خدمات پرستاری است؛ من اصرار دارم وزارت بهداشت این مسئلهی تعرفه را به طور جدّی در این دولت دنبال کند.
3/9. یک مطالبهی بعدی موضوع کمبود پرستار است، به آن مقداری که مورد نیاز است. بایستی سرانهی پرستار نسبت به آنچه نیاز هست تکمیل بشود؛ خیلی پایین است.
4/9. یک مطالبهی دیگر، مسئلهی امنیّت شغلی است. به پرستار، نگاه کارگرِ فصلی نداشته باشید که امروز بیاوریم، فردا بگوییم لازم نیست، بروید؛ نه، امنیّت شغلی! البتّه اینها ساز و کارهایی دارد که اهل فن میدانند.
10. اگر شبکه بهداشت فعّال شود، با هزینه کمتری کارهای بزرگی صورت میگیرد.
1/10. در یک برههای در سالهای دههی ۶۰ و تقریباً اوایل ۷۰، تکیه و تمرکز دولت و دستگاهها بر روی بهداشت و پیشگیری بود که آثار بسیار خوبی هم داشت؛ ما باید این را دنبال بکنیم. پیشگیری بهتر از درمان است.
2/10. باید شبکه بهداشت را که قبلاً به وجود آمده و برکات زیادی داشت، بازسازی کنیم؛ هست، [امّا] ضعیف است، [باید] تقویت و بازسازی بشود. اگر شبکهی بهداشت فعّال شود، با هزینهی کمتری کارهای بزرگی صورت می گیرد.
11. به توزیع عادلانه پزشک در کشور باید توجه شود.
1/11. اینکه پزشک کم داریم یا نه، این را اهلش میدانند؛ امّا آنچه بنده میدانم این است که توزیع پزشک عادلانه نیست. در یک نقاطی از کشور -در نقاط دوردست- کمبودهایی وجود دارد؛ به توزیع عادلانهی پزشک بایستی توجّه بشود.
2/11. در همه امور باید از خدا درخواست و تضرّع کرد و به خدا توکّل کرد؛ معنای توکّل هم کار نکردن نیست؛ توکل یعنی اعتماد به وعدهی الهی که فرموده اگر کار کنید برکت میدهم. (وَمَن یَتَوَکَّل عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسبُه: طلاق/3)
3/11. امیدوارم فردایتان بهتر از امروز و آیندهتان بهتر از گذشته باشد؛ و ملّت ایران از زحمات و خدمات شما بهرهمند شوند و خدای متعال به شما پرستاران اجر دهد؛ و ملّت ایران را در عرصهی مواجههی با دشمنان - پیروز و سربلند کند.
ش
کد مطلب: 438031
آدرس مطلب: http://www.hamandishi.ir/news/438031/