محورهای بیانات مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار دستاندرکاران کنگره شهدای استان ایلام (30/08/1400)
16 آذر 1400 ساعت 12:10
1. استان ایلام در دوران دفاع مقدّس، یک دژ مستحکم بود.
1/1. استان ایلام در دوران دفاع مقدّس، یک دژ مستحکم بود. این استان مثل کوه، مثل همان قلّهی میمک -که بنده رفتم روی آن قلّه و از نزدیک دیدم کار رزمندگان عزیزمان را- در مقابل دشمنِ صدّامیِ خبیث ایستاد.
2/1. دشمن قبل از اینکه به تهران و جاهای دیگر به طور رسمی حمله بکند، به ایلام حمله کرد. اوّلین شهید هم قبل از شروع جنگ در ایلام به شهادت رسید، یعنی کلّ استان ایلام جزو «اَلسّابقون» در دفاع مقدّس است.
2. هنرمندان و نویسندگان باید جنایتهای مدعیان دروغین حقوق بشر را با قالبهای هنری برای دنیا بیان کنند.
1/2. حوادث کمنظیری در استان ایلام به وقوع پیوسته که متأسّفانه مردمِ خودمان هم خبر ندارند، چه برسد به دیگران و خارج و ملّتهای دیگری که مشتاقند حوادث کشور ما را بدانند.
2/2. یکی از حوادث بزرگ و کم نظیر استان اسلام، بمباران مسابقهی فوتبال جوانهای ایلامی در بیستوسوّم بهمن ۶۵ است که برای بزرگداشت هفتمین سال پیروزی انقلاب برگزار شده بود. هواپیمای عراقی آمد بالای سر، از نزدیک (و تعمداً) اینجا را زد و ده بازیکن، داور و بعضی از تماشاچیان -از جمله چند بچه- شهید شدند.
3/2. صدّام خبیث به پشتوانه کدام قدرت، یک چنین جنایات صریحی را بیپروا انجام میداد؟ همان کسانی که این گرگ خونخوار را پشتیبانی میکردند، امروز دَم از حقوق بشر میزنند! این قدر بیحیائی و بیشرمی در کار این قدرتها هست!
4/2. هنرمندان و نویسندگان باید آنها را رسوا کرده و حقایق را بیان کنند. اینها بایستی در قالبهای هنری به دنیا عرضه بشود. برای همین قضیّهی ورزشگاه باید داستان، فیلم، کتاب، خاطره تولید بشود؛ این کارها باید انجام بگیرد.
3. یکی از خصوصیّات استان ایلام، حضور همهجانبهیِ همهی قشرها در میدان جنگ بود.
1/3. یکی از خصوصیّات کمنظیر استان ایلام این است که خانوادههای چند شهید در این استان هستند، یک خانواده با ده شهید؛ اصلاً گفتن اینها در زبان آسان است؟ تصوّرش هم انسان را دچار حیرت میکند.
2/3. یکی از خصوصیّات دیگر ایلام، حضور همهجانبهی همهی قشرها در میدان جنگ بود. از عالِم برجستهی فاضل آنجا، مرحوم آشیخ عبدالرّحمن حیدری (رحمت الله علیه) تا عشایر و مردم عادی ایلام همه مقاومت میکردند.
3/3. مردم از شهر مهاجرت نکردند، هواپیماهای دشمن در یک موعد معیّنی میآمدند پشت سر هم شهر را بمباران میکردند. رفتنِ بیرون شهر و برگشتن به شهر برای مردم یک کار عادیِ روزمرّه شده بود؛ امّا شهر را ترک نکردند.
4. رسیدن به رتبهی شهادت، مقدّماتی در باطن و عمل انسان لازم دارد.
1/4. در زیر همین بمبارانها و در همین شرایط سخت است که یک نخبهی نابغهای مثل شهید رضایینژاد تربیت میشود. شهید رضایینژاد، شهید هستهای که آنچنان رتبهی علمی دارد که دشمن احساس میکند وجود این آدم برای جمهوری اسلامی مایهی ترقّی و تعالی است و باید او را از بین ببرند؛ میآیند جلوی همسر و دختر خردسالش او را شهید میکنند.
2/4. این دانشمند جوان دورهی کودکیاش را در همین بمبارانها و شرایط سخت در ایلام گذرانده؛ یعنی فشار دشمن و جنگ نتوانسته از بُروز استعدادهای این مردم چیزی کم کند؛ این خیلی مهم است.
3/4. رسیدن به رتبهی شهادت، مقدّماتی در باطن و عمل انسان لازم دارد؛ و این جوان دانشمند این مقام معنوی را داشت که شهید شد؛ بدون آن، نمیشد شهید بشود.
5. رزمندهی ما برای دفاع از مرزهای مهمّ معنویِ عقیده، اخلاق، دین، فرهنگ و هویّت وارد میدان میشود.
1/5. مفهوم شهادت را بایستی درست درک کنیم. شهادت فقط قربانیِ جنگ شدن نیست؛ مسئلهی رزمندهی ما که وارد میدان جنگ میشود، فقط دفاع از مرز جغرافیایی نیست.
2/5. رزمندهی ما در دفاع از مرزهای مهمّ معنویِ عقیده، اخلاق، دین، فرهنگ و هویّت وارد میدان میشود؛ البتّه دفاع از مرزهای جغرافیایی هم ارزش محسوب میشود؛ امّا آن کجا و توأم شدن آن معنا با این معانی مهم و والایِ دیگر کجا!
6. شهادت، پیمان بستن و معامله کردن با خداست.
1/6. از این بالاتر اگر بخواهیم به مسئلهی شهادت نگاه کنیم، شهید ما در واقع جان خودش را دارد با خدا معامله میکند: «اِنَّ اللهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّة»(۴) شهید این است.
2/6. شهدا با عهد و پیمان خود، با خدای متعال صادقانه رفتار کردند: «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِر» (احزاب/۲۳).
3/6. شهادت پیمان بستن و معامله کردن با خدا است. لذا شما میبینید که رزمندهی در میدان جهاد فیسبیلالله با رزمندههای متعارف دنیا فرق دارد. همین رزمندهی مؤمن در حال مجاهدت در میدان جنگ، اخلاص، توکّل، تواضع و مراقبتش از حدود الهی بیشتر از حالت معمولی است.
7. جا دارد هنرمندان ما، سبک زندگی اسلامی در رفتار رزمندگان و شهدای ما را به دنیا بشناسانند.
1/7. در دنیا معمول است که وقتی یک لشکری پیروز میشود در یک شهری، برایشان غارت و چپاول و ظلم و این چیزها یک چیز عادّی است؛ اینجا نخیر.
2/7. اینجا رزمندهی مجاهد فیسبیلالله در میدان جنگ اگر پیروز هم بشود، اخلاصش و رعایت حدود الهیاش اندکی کم نمیشود، بلکه در حال پیروزی، به خاطر شکرانهی پیروزی، این رعایتها بیشتر هم میشود.
3/7. رزمندگان ما از دشمن که اسیر میگرفتند با او مدارا می کردند. زخمیهایشان را درمان میکردند، به تشنههایشان آب میدادند. با اینکه میدانستند این، همان دشمنی است که این قدر اسرای ما را آزار و شکنجه میکند.
4/7. سبک زندگی اسلامی در رفتار رزمندگان و شهدای ما یک چیز برجستهای است. آن قدر نکتهی الهامبخش در زندگی این شهیدان وجود دارد که واقعاً جا دارد هنرمندان ما یک تصویر هنرمندانهای از این وضعیّت را به دنیا نشان بدهند، و رزمندهی ایرانی را با کارهای هنری و بزرگ به دنیا بشناسانند.
8. شهادت، راهی است که ترس و اندوه ندارد؛ در این راه بایستی ثابتقدم بود.
1/8. این یادبودی که شما فراهم کردهاید، بایستی گوش ما را به پیام شهیدان باز کند. شهیدان به ما میگویند: وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنون (آلعمران/۱۷۰).
2/8. شهادت، راهی است که ترس و اندوه ندارد؛ در این راه بایستی ثابتقدم بود و با قدرت حرکت کرد و با وسوسههای دشمنان متزلزل نشد.
9. انشاءالله تحمّل این سختیها ملّت ایران را به اوج خواهد رساند.
1/9. ملّت ایران با شنیدن پیام شهیدان باید اتّحاد، اتّفاق، انگیزه و تلاش خود را بیشتر کند؛ پیام شهیدان به ما این است. مسئولین جمهوری اسلامی هم با شنیدن پیام شهیدان در این بزرگداشتها، بایستی احساس مسئولیّت بیشتری نسبت به آن امنیّتی بکنند که این شهدا برای ما فراهم کردند و در اختیار ما گذاشتند.
2/9. همه باید احساس مسئولیّت بکنند و همه هم توجّه بکنیم که بدون تلاش، مجاهدت فیسبیلالله و بدون تحمّل بسیاری از سختیها هیچ ملّتی به جایی نمیرسد.
3/9. برای ما هم اگر چنانچه سختیهایی هست، انشاءالله تحمّل این سختیها ملّت ایران را به اوج خواهد رساند، به قلّه خواهد رساند.
کد مطلب: 437797
آدرس مطلب: http://www.hamandishi.ir/news/437797/