نمیدانم حواریون «حاج احمد خمینی» چگونه مدافع منتظری و نهضت آزادی شدهاند/ با «پرچم امام» برای انهدام و تحریف «خط امام» آمدهاند
عضو ارشد دفتر امام (ره) میگوید: من هنوز نتوانستهام توجیهی پیدا کنم که چطور میشود کسانی که خود را جزو حواریون «حاج احمد خمینی» معرفی میکردند امروز دلباخته و مدافع منتظری و نهضت آزادی هم باشند.
29 سال از رحلت امام میگذرد و این فاصله و بُعد زمانیِ نزدیک به 3 دهه، راه را برای تحریفِ راه و رأی و نظر امام هموار میکند و تحریف درباره شخصیت بزرگی چون روحالله الموسوی خمینی امری جدّی است: «آیا شخصیتها را هم میشود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیتها به این است که ارکان اصلی شخصیت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا بهصورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه اینها برمیگردد به تحریف شخصیت. شخصیتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به وجود خواهد آمد. امام را نباید بهعنوان صرفاً یک شخصیت محترم تاریخی مورد توجّه قرارداد؛ بعضی اینجور میخواهند.» (1)
در سالهای اخیر شاهد بودهایم که کنشگران سیاسی برای مقاصد حزبی و گروهی و منفعت شخصی، نظر امام را تحریف کردهاند. برای امام تاریخ ساخته و جعل کردهاند. حرف امام را قلب کردهاند... در همه این سالها کسانی خواستند تا امام تنها یک خاطره باشد. یک خاطره دورِ مقدس که حالا دیگر در دنیا نیست... حرم بزرگ و با جلال و شکوهی دارد و ضریحی که در آن دفن است. باید تنها به زیارت او رفت... عدهای امام را تنها چنین میخواستند. یک خاطره دور مقدس. عدهای امام را همچون میراث فرهنگی میخواهند: «بزرگترین درسی که امام بزرگوار به ما داد، درس روحیّه و ذهن و عمل انقلابی است؛ این را باید فراموش نکنیم. امام میراث فرهنگی نیست؛ بعضی به امام به چشم میراث فرهنگی نگاه میکنند. امام زنده است؛ امام، امام ما است؛ امام، پیشوای ما است؛ با این چشم به امام نگاه کنید و از او بیاموزید.» (2)
امروز فرزندان امام، همانها که نسبت خونی و نَسَبی با خمینی ندارند اما دلوجانشان با نور وجود خمینی پیوند دارد، راه را، مسیر را در نگاه امام مییابند. فرزندان امام و انقلاب چشم و قلبشان به کلام رهبرشان است که در تمام این سه دهه پس از امام، پرچمدار سرفراز و منصور راه و نگاه خمینی کبیر است. فرزندان راه پدران را رها نخواهند کرد که در این راستا گروه امام و رهبری خبرگزاری فارس در پرونده ویژهای تحت عنوان «عصر روحالله» بنا دارد تا در مسیر تشریح هرچه صحیحتر اندیشههای امام روحاالله گامی بردارد.
1- بیانات در مراسم بیست و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی. 94/3/14
2-بیانات در مراسم بیست و هشتمین سالگرد رحلت امام خمینی. 96/3/14
بیشتر بخوانید:
* آیتالله کعبی: امام بر علیه تبعیض و امتیازخواهی قیام کردند
*اکرمی: برای اجرای اندیشههای امام دچار ضعف هستیم
حجتالاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت فعلی مسجد مقدس جمکران و عضو ارشد بیت امام خمینی(ره) در جماران بود و در دفتر امام مدیریت امور مالی و وجوه شرعی و مسئولیت امور ارزی را بر عهده داشت.
محمدحسن رحیمیان در سال 1327 در اصفهان متولد شد و در ده سالگی دروس حوزه را آغاز کرد، او سپس به قم مهاجرت کرد و در زمره نزدیکترین مقلدان و یاران حضرت امام(ره) قرار گرفت.
کتابت اعلامیهها، طومارها، دیوارنویسی فیضیه، چاپ و تکثیر عکسها و همچنین طراحی و تهیه کارتهای تبریک با تصویر امام(ره) برای نخستین بار و تولید انبوه کلیشه تصویر امام(ره)، از جمله فعالیتهای ایشان در آغازین سالهای تاریخ نهضت اسلامی است که در این راه بارها دستگیر شد.
در سال 1345 از تعقیب ساواک گریخت و مخفیانه به عراق مهاجرت کرد و بار دیگر به محضر امام(ره) پیوست و همزمان به تکمیل تحصیلات حوزوی خود پرداخت و درس خارج فقه و اصول را از محضر امام خمینی(ره)، آیتالله خویی و آیتالله سید محمدباقر صدر بهره گرفت.
بعد از پیروزی انقلاب، وی به عنوان یکی از اعضاء اصلی دفتر امام(ره) علاوه بر مدیریت امور مالی مسئولیت بخشی از گزارشها و نامههای مربوط به امام را تا پایان عمر شریفشان عهدهدار بود.
بعد از رحلت امام(ره) تا سال 1371 به عنوان قائم مقام بنیاد شهید انقلاب اسلامی و در مرداد ماه همان سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه و از سوی رئیس جمهور وقت به عنوان رئیس این نهاد منصوب شد.
وی از سال 83 پس از ادغام نهادهای ایثارگری و تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران با حکم مجدد مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در این نهاد منصوب شد.
حجتالاسلام و المسلمین رحیمیان در تاریخ 21 شهریور 92 با حکم مقام معظم رهبری به تولیت مسجد مقدس جمکران منصوب شد.
رحیمیان همچنین در دیماه سال 95 در نشست اعلام موجودیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به عنوان رئیس شورای مرکزی این تشکل انقلابی معرفی شد.
او در این گفتوگو ضمن بیان نکات بسیار جالبی از زندگی حضرت امام و مقام معظم رهبری، به تبیین خط حقیقی امام پرداخت و نسبت به انهدام و تحریف خط امام واقعی هشدار داد.
رحیمیان در این مصاحبه ضمن انتقاد از همسویی و قرابت حواریون حاج احمد خمینی با بیت منتظری و نهضت آزادی بر لزوم دریافت خط امام واقعی از بیّنات امام تاکید کرد.
برخی از مهمترین محورهای این گفتوگو بدین شرح است:
*امام (ره) حقیقت اسلام را بهصورت کامل دریافت کرده بودند
*امام و رهبر انقلاب در اوج ساده زیستی زندگی کردهاند
*منبع درآمد زندگی مقام معظم رهبری
*هیچ مسئولی بهاندازه رهبر انقلاب به خانواده شهدا سرکشی نمیکرد
*هیچوقت رمز و راز شیوه انتخاب خانواده شهدا برای ما روشن نشد
*خبرگان هیچ شبههای برای انتخاب آیتالله خامنهای نداشت
*آقا گفتند بعد از پایان ریاست جمهوریام فرصت کافی برای کارهای طلبگی خواهد بود
*15 روز برای دیدن امام در نجف در راه بیابانها و و رودخانهها بودیم
*عرصهای که حرف رهبری شنیده نمیشود، دچار انفعال و شکست هستیم
*غربیها سعی دارند امام خامنهای را صرفا رهبر جمهوری اسلامی مطرح کنن
*وقتی سیدحسن نصرالله در سالن کنفرانس اسلامی دست حضرت آقا را بوسید
* نفوذیها از پاریس تا هواپیما دور امام را گرفته بودند
* امام نوک نهضت آزادیها را قیچی کردند
*نامه امام به منتظری بیانگر نقش نفوذی روی ایشان است
* با پرچم امام برای انهدام و تحریف خط امام آمدهاند
*نمیدانم حواریون حاج احمد چگونه مدافع منتظری شدهاند
* اصلاحطلبان چطور توجیه میکنند هم پیرو خط امام هستند هم طرفدار نهضت آزادی!
*اصلاحطلبان بگویند آیا نهضت آزادی دیگر خط امام را پذیرفته است؟
* تاکید سید احمد خمینی به پیروی از مقام معظم رهبری
*وقتی امام به اغما رفتند سختترین لحظههای زندگیام بود
*سیاست خارجی ما در شرایط حاضر منطبق با اصول خط امام نیست
* آنچه از امام نقل میشود باید طبق بیّنات اندیشه امام عرضه شود
*احمدآقا در پایان عمرشان در یک حالتهای معنوی و دوری از همهچیز قرارگرفته بود
*آیا برای رسیدن به یک پست و مقام انسان باید دچار اختلال حواس و انحراف شود؟!
* چطور یک مسلمان میتواند با عاشورای 88 مرزبندی نداشته باشد
در ادامه سلسله پرونده ویژه «عصر روحالله»، مشروح گفتوگوی تفصیلی فارس با حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان از نگاهتان میگذرد:
*امام (ره) حقیقت اسلام را بهصورت کامل دریافت کرده بودند
فارس: ابتدا توضیحی درباره اندیشه حضرت امام و اینکه ایشان چگونه به این قرائت از اسلام رسیدند که درنهایت منجر به وقوع انقلاب اسلامی شد، بفرمائید فلسفه قیام حضرت امام ازنظر شما چیست؟
رحیمیان: امام (ره) حقیقت اسلام را بهصورت جامع و کامل دریافت کرده بودند و به آن باور عمیق داشتند و برخلاف کسانی که بخشی از اسلام را مورد توجه قرار داده و از جنبههای دیگر آن غفلت یا تغافل داشتند ضمن باور به تمامیت و کل اسلام ، این آیین الهی را تضمینکننده سعادت دنیا و آخرت فرد و جامعه بشری میدانستند وبر همین اساس تحجر و التقاط را از نشانههای اسلام آمریکایی میشمردند.
بنابراین امام به معنی کامل کلمه یک اسلامشناس بود که با تمام وجود به همه قرآن و اسلام اعتقاد داشتند و نهضت امام نیز بر این اساس شکل گرفت.
*تبیین شاخصهای امام
فارس: نظر شما در خصوص مهمترین شاخصهای خط امام چیست؟
رحیمیان: منظومه فکری امام دقیقاً برگرفته از اسلام ناب و پیروی از قرآن است؛ بنابر اعتقاد ایشان اسلام یک مجموعه و مکتب کامل و بدون نیاز بهضمیمه کردن مکاتب دیگر است و همین نگرش زیرساخت اصلی منظومه فکری امام است، بنابراین برای شناخت منظومه فکری امام باید ویژگیهای برجسته اسلام ناب و همچنین نقطه مقابل آن یعنی اسلام آمریکایی را بشناسیم.
البته تبیین این مطلب بحث مستقلی را میطلبد و عصاره این مطلب در قرآن مجید در قالب بیان رسالت کل انبیاء الهی مطرح شده است و میفرماید: وَلَقَد ْبَعَثْنَا فِی کُلِ ّأُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (سوره نحل آیه 36) رسالت همه انبیا در پرستش خدا و اجتناب از طاغوت خلاصهشده است و نهضت امام، وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی نیز هدفی غیر از رسالت انبیاء ندارد.
در آئین وحی الهی همهچیز و همهکس فدای دین هستند؛ هدف دین هم هدایت و سعادت مردم است و بدین ترتیب پیشوایان الهی نیز فدایان واقعی مردم هستند و جالب آنکه در قبال این ایثار و جان دادن برای سعادت مردم، توقع دریافت اجر و پاداشی هم از آنها ندارند و این مجاهدت و تلاش ایثارگرانه را برای کسب رضا و قرب الهی انجام میدهند و اجر خود را هم از خدا میخواهند.
ولیفقیه نیز که در زمان غیبت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در جایگاه امامت جامعه و نظام اسلامی ایفای نقش میکند، دارای همین ویژگی است.
*امام و رهبر انقلاب در اوج ساده زیستی زندگی کردهاند
اینجانب بهعنوان کسی که نزدیک به 25 سال در خدمت امام خمینی و بیش از 25 سال از نزدیک شاهد زندگی حضرت آیتالله خامنهای بودهام، این مردم خواهی ایثارگرانه و عدم توقع و طلبکاری از مردم را در این دو بزرگوار را دیدهام و هر دو را مصداق بارز قلیل المونه و کثیر المعونه یافتم؛ یعنی با کمترین هزینه بیشترین کمکرسانی و خدمت را در جامعه ارائه داده و در اوج ساده زیستی زندگی کردهاند.
*منبع درآمد زندگی مقام معظم رهبری
چند سال پیش درجایی سخنرانی داشتم و وجوه اشتراک امام و مقام معظم رهبری را مطرح میکردم، فردی یادداشتی به من
مؤمنین و حتی افراد مستضعف برای آقا نذر میکنند و ایشان آنچه بهعنوان هدیه و نذر برای خودشان باشد، دریافت میکنند و زندگیشان نیز از همین طریق میگذرد.
داد که مقام معظم رهبری چقدر حقوق میگیرند، من شب بعد به شرح این مساله پرداختم که من در متن کل امور مالی امام(ره) و دفتر امام بودهام و شاهدم که ریالی از وجوهات شرعی و بیتالمال استفاده نکرده و تماماً از نذورات و هدایایی که به آنها میرسد استفاده میکنند، بنده در آن جلسه جزئیات این موضوع را توضیح دادم؛ مؤمنین و حتی افراد مستضعف برای آقا نذر میکنند و ایشان آنچه بهعنوان هدیه و نذر برای خودشان باشد، دریافت میکنند و زندگیشان نیز از همین طریق میگذرد.
بعدازاین فرصت دیگری پیش آمد و من خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که از مبلغ حقوق حضرتعالی از اینجانب سؤال شده و من هم پاسخ دادم اما دوست داریم پاسخ شما را هم بشنویم.
آقا فرمودند «ما کاری برای مردم نمیکنیم که طلب مزد، اجر و پاداش داشته باشیم»، من همانجا اشکهایم جاری شد و گفتم خدایا در این کشور هیچ مسئولی از لحاظ کمی و کیفی بهاندازه مقام معظم رهبری برای جامعه، اسلام، انقلاب و ایران تلاش نمیکند اما ایشان تازه میگویند من کاری نکردهام که استحقاق مزد داشته باشم.
آن زمان که خدمت رهبری رسیدیم ماه مبارک رمضان بود و همانطور که می دانید بسیاری از افراد در این ماه کار خود را کم میکنند اما ایشان در همین ماه مبارک رمضان همه برنامههایشان برقرار است، از نمازهای جماعت تا ملاقاتهای مختلف که همه این برنامهها سنگینی خاص خود را دارد.
نمونه آن ملاقات مقام معظم رهبری با خانواده شهدا و جانبازان بود که حدود 300 نفر طی چند ساعت یکبهیک با ایشان ملاقات کردند و آقا در طول این مدت سرپا ایستاده بودند خود من با اینکه چند سال از ایشان کوچکتر هستم، اما بااینوجود به خاطر درد در ناحیه زانو و کمر چندین بار برای استراحت به کناری رفتم اما آقا در طول این مدت در حال ایستاده و با حوصله با تمام اعضای خانواده این شهدا و جانبازان صحبت کرده و مهربانی و تفقد متناسب باحال و سن آنها داشتند.
*ماجرای تلفن کردن مقام معظم رهبری به رحیمیان
آن دیدار تا مغرب طول کشید و آقا در نماز جماعت و بعد هم در سفره افطار با آنها نشستند، بعد از افطار جمعیت متفرق شد و من به دفتر کارم در بنیاد شهید رفتم تا کارهایم را جمع کرده و به منزل بروم، همان زمان تلفن زنگ زد، من صدای کسی را شنیدم که باور نمیکردم، در این چند ثانیه که توانستم در قبال صدایی که میشنوم خود را پیدا کنم بهاندازه چند ساعت برای من گذشت تا باور کنم درست میشنوم چون ما بیش از 5 ساعت خدمت ایشان بودیم و سابقه نداشت خودشان شخصاً تلفن کنند، اما باید باور میکردم که مقام معظم رهبری پشت خط هستند.
فارس: ایشان چه امری داشتند که به شما تلفن کردند؟
رحیمیان: ایشان فرمودند همسر فلان شهید فلان مشکل برایش پیشآمده که شما این را پیگیری و حل کنید در حالیکه آقا میتوانستند این کار را فردا در آن نامه پینوشت کرده و از طریق دفترشان به دبیرخانه بنیاد شهید بفرستند تا اینگونه به دست من برسد اما این موضوع چند روز طول میکشید لذا رهبر انقلاب تحمل نداشتند که آن همسر شهید مجددا متحمل این رنج شوند. (گریه)