پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: اين مرجع تقليد پيش از ظهر امروز در مراسم شهادت حضرت زهرا(س) که در مدرسه علميه اميرالمومنين(ع) قم برگزار شد با اشاره به اقدام پارلمان اروپا عليه جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: روز گذشته اتحاديه اروپا طرح ۲۰ مادهاي را ارائه کردند که طبق آن اعضاي اين اتحاديه به ايران سفر کنند و بتوانند با مجرمان فتنه ۸۸ ملاقات کنند؛ هنوز قضيه هستهاي ما تمام نشده آنها چنين بساطي به پا کردهاند که بايد به شدت مراقب بود.
ايشان با اشاره به زندگي حضرت فاطمه(س) افزودند: خطبه معروف فدکيه حضرت زهرا(س) دربردارنده مضامين عميق توحيدي، عرفاني، اخلاقي و سياسي است که همه ما بايد به اين مباحث دقت کرده و آن را در زندگي خود پياده کنيم.
اين مرجع تقليد بيان کرد: حضرت زهرا(س) مدتها در بستر بيماري از اين مسئله غمگين بودند که در زمان حمل تابوت مرسوم آن روز حجم پيکرشان مشخص نباشد و به همين دليل امر کردند که تابوتي براي ايشان بسازند که بدن مطهر ايشان مشخص نباشد؛ ولي متاسفانه امروز شاهد بدحجابيهاي بسياري هستيم که در شان مسلمانان و پيروان حضرت زهرا(س) نيست.
وي گفت: بخشي از خطبه فدکيه مرتبط به موضوع توحيد است و بخش ديگري از خطبه مرتبط با خدمات و شخصيت حضرت محمد(ص) است؛ معاد و قرآن بخش ديگري از اين خطبه را تشکيل ميدهد.
اين استاد حوزه علميه بيان کرد: حضرت زهرا(س) در اين خطبه دفاع جانانهاي از ولايت داشتند؛ اين دفاع از ولايت درس بسياري بزرگي براي همه شيعيان است؛ حضرت زهرا(س) در بخش ديگري از اين خطبه به مسايل روز اشاره داشته و درس سياست ميدهند.
آيتالله مکارمشيرازي افزود: يکي از بخشهاي ديگر اين خطبه مرتبط به بيان فلسفه احکام است؛ ايشان در اين خطبه به فلسفه بسياري از احکام اشاره ميکنند از جمله فلسفه نماز که دوري از تکبر است؛ ايشان رمز ولايت را رسيدن جامعه به وحدت اسلامي عنوان کردند.
وي گفت: عدم ولايتمدار بودن مسلمانان را به جان همديگر انداخته و جان هم را ميگيرند در حالي که دشمنان قسم خورده مسلمانان و صهيونيستها در امان هستند؛ حضرت زهرا(س) جهاد را مايه عزت مسلمانان ذکر کردهاند که در حقيقت نيز چنين است.
اين مرجع تقليد بيان کرد: اين حضرت قصاص را به عنوان عبرتي براي جلوگيري از ظلم عنوان کردهاند، ولي متاسفانه عدهاي که اعدام را بد ميشمارند در حقيقت از يک جاني و مفسد حمايت کرده و مظلوم را فراموش ميکنند.
وي ادامه داد: در مسئله بيان احکام توسط حضرت زهرا(س) دو نکته مهم وجود دارد؛ نکته اول مسئله عقلانيت اسلام است؛ شيعه بر همين محور تاکيد دارد مخالفان ما با مخالفت خود با عقلانيت ديني به نوعي منکر حکمت ديني هستند.
آيتالله مکارم شيرازي افزود: نکته دوم در بيان فلسفه احکام، پيام تربيتي احکام است؛ امروز بيش از هر زمان ديگري به مسايل و پيامهاي تربيتي و فرهنگي احکام توجه کنيم؛ زيرا در هيچ دورهاي مثل امروز زمينه گناه فراهم نبوده است.
وي بيان کرد: زندگاني حضرت زهرا(س) پر از پيام است؛ از زمان انعقاد نطفه حضرت که پيامبر اکرم(ص) چهل روز عبادت کردند و از ميوه بهشتي تناول کردند ميتوان دريافت که شکلگيري شخصيت يک فرزند از زمان انعقاد نطفه شکل ميگيرد و مال حلال و عمل صالح مهمترين اصل است.
استاد حوزه علميه قم عنوان کرد: وضع حمل حضرت خديجه(س) نيز با حضور بانوان بهشتي انجام شد و پس از تولد و زندگي حضرت، هر روز آن پيام است؛ عبدالرحمن عوف با سرمايه عظيم خود به خواستگاري حضرت آمد ولي پيامبر(ص) وي را طرد کرد ولي زماني که امام علي(ع) به خواستگاري ايشان آمد پيامبر(ص) فرمودند که بايد از حضرت زهرا(س) اجازه بگيرند که نشان ميدهد، نبايد مال و ثروت را ملاک قرارداد، بلکه ايمان و خواست دختر شرط اصلي است.
وي گفت: امروزه تحصيلات، شغل و مسکن و ازدواج مهمترين مشکلات جوانان را تشکيل ميدهند ولي متاسفانه بسياري از هزينههاي بيمورد مثل همايشهاي بيخاصيت و سفرهاي خارجي با خانواده و دوستان مانع از حل مشکلات ميشود. /خ
منبع:فارس