حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی جمالی عضوفرهنگستان علوم اسلامی قم در حاشیه هشتمین نشست کشوری ستاد فرهنگی فجر در گفتگو با خبرنگار
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی به بررسی عدالت و و چالش های تحقق آن در کشور پرداخت.
حجت الاسلام دکتر جمالی در این گفتگو با تاکید بر اینکه کلمه" توحید" در دعوت تمام انبیاء اصل محوری بوده است گفت: همه مسائل ازجمله " عدالت " باید ذیل مساله ی توحید مطرح شوند چرا که اگر مکتب توحید برداشته شود، نظام اسلامی با سایر مکاتب مادی که مدعی برقراری عدالت هستند ، تفاوتی پیدا نمی کند.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به تفاوت تعریف از " عدالت" در مکاتب مادی و اسلام گفت:
در اسلام معتقدبه "حق بندگی" و "حق توحید" هستیم در حالی که در نظام های مادی اینگونه نیست و اولیاء آنها کفر و طاغوت است پس عدالت اگر ذیل توحید معنا نشود تفاوتی با معانی مختلف عدالت در مکاتب دیگر پیدا نمی کند.
وی با اشاره به تعاریف اسلام از عدالت گفت:اگر اصلاح در مسیر توحید نباشد، معنا نمی دهد لذامفاهیمی چون عدالت، پیشرفت و.. ذیل توحید معنایپیدا میکنند.
حجت الاسلام جمالی با بیان اینکه در دنیا مادی، " اقتصاد "را اصل گرفته و سایر موضوعات را ذیل آن تعریف می کنند گفت: در دنیای غرب "اقتصاد" محور است و تناسبات سیاسی- اقتصادی را بر مدار اقتصاد تنظیم می کنند چراکه رفاه برای آنها اصل است ولی در نظام اسلامی برعکس است یعنی تعالی روحی اصل است ، لذا مشکلات اقتصادی ریشه در مسائل ریشه ای تری دارد
عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: همه می گویند عدالت اقتصادی باید محقق شودولی علت عدم تحقق عدالت اقتصادی و توزیع نا متوازن ثروت ، کار و فرصت های شغلی ، ریشه در ناعدالتی های فرهنگی و سیاسیِ دارد.
وی ادامه داد: وقتی "دنیا " برای انسان ها مثل جهان غرب از لحاظ روحی اصل می گردد همه دنیا پرست می شوندو" خودخواهی "به جای "خداخواهی" حاکم می شود، این خودخواهی در حد فردی و گاهی در حد ملی است مثل آمریکاکه خودخواهی ملی دارد می گوید همه دنیا باید مستعمره من باشد.
عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطر نشان کرد: ریشه بسیاری از مشکلات و ناعدالتی های اقتصادی فعلی ریشه در خود خواهی روحی انسان ها داردچراکه انسان خود خواه همه ثروت جامعه را برای خودش می خواهد .
وی با اشاره به اینکه در مسئله عدالت اقتصاد اصل نمی باشد گفت: اگر ریشه های مشکلات اقتصادی به وسیله مسائل فرهنگی و سیاسی در جامعه حل نشود وساختار های توزیع ثروت در جامعه طراحی نشود مسئله عدالت اقتصادی حل نمی شود.
حجت الاسلام جمالی اضافه کرد: اگر از جهت فرهنگی رشد نکنیم وبرنامه ی عدالت اقتصادی وساختار اقتصادی نداشته باشیم و توزیع ثروت در جامعه صورت نگیرد ناعدالتی اقتصادی در جامعه پایدار خواهد بود.
حجت الاسلام جمالی فرهنگ ، سیاست واقتصاد را پایه های اصلی یک تمدن ارزیابی کرد و گفت: این سه بعد در هم تنیده هستند ونمی شود از هم تفکیک کرد چرا که در دلِ اقتصاد، فرهنگ است و در دلِ فرهنگ، اقتصاد و سیاست است.
وی نگاه جزیره ای به این سه مقوله را اشتباه خواند و افزود: بدون ایجاد عدالت فرهنگی و عدالت سیاسی نمی توان عدالت اقتصادی ایجاد کرد.
حجت الاسلام جمالی با تاکید بر آثار روحی بی عدالتی بر افراد جامعه گفت: آنچه بیش از خود فقر افراد را رنج میدهدفشار و تحقیر روحی است که به دلیل آن فقر به افراد جامعه وارد می شودکه باز هم ریشه فرهنگی دارد.
عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: متاسفانه در طراحی پیشبرد شعار عدالت به عرصه های فرهنگی بی توجهی شد و به هیمین دلیل ساختارهای عدالت طراحی نشد و در نتیجه به سراغ الگوهایی رفتیم که هیچ سنخیتی با جامعه ایرانی نداشت.
وی در پایان با اشاره به تبعات اجرای برخی سیاستها در جامعه گفت : در گذشته مسابقه بر سرِ ایثار و شهادت بود ولی وقتی با اجرای برخی سیاستهای، فاصله ی طبقاتی ایجاد شد، با تبلیغاتِ وتشویق مردم به مصرف بیشتر فرهنگ مردم را تغییر و در جامعه مسابقه بر سر دنیا ایجاد کردند، ابتدا مسئولان و نخبگان تجمل گرا شدندو مردم هم به دنبال آنها رفتند.
ش