بخش دوم سخنرانی حجت الاسلام میر باقری پیرامون نظریه عدالت تاریخی اسلام :

نظریه ولایت فقیه، نظریه عدالت اجتماعی در قبل از ظهور و در دوران غیبت است/این همه شهید که داده ایم برای دموکراسی نبوده است

پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی , 20 آذر 1392 ساعت 14:47

حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) ولایت فقیه را به عنوان نظریه عدالت اجتماعی مطرح می کردند و اگر همه شئون اجتماعی بر مدار ولایت فقیه شکل وآن ولایتی که امام می فرمودند که شعبه ای از ولایت مفوضه ی نبی اکرم(ص) است ، شکل بگیرد این جامعه، جامعه عادله می شود.


پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی :بخش دوم سخنرانی مهم حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی میر باقری در هشتمین نشست سالانه  ستاد فجر انقلاب اسلامی   درادامه می آید:

فایل صوتی سخنرانی

در بخش اول این سخنرانی که پیش از این در پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی منتشر شده ، حجت الاسلام میرباقری در تشریح بی عدالتی های موجود درجهان گفت: همه ی بی عدالتی ها ریشه در خروج از وادی توحید و ریشه در شرک دارد، اگر همه مناسبات اجتماعی بر محور توحید و پرستش حضرت حق محقق بشود و اخلاص در بندگی در همه محاسبات اجتماعی جریان پیدا کند، تمام روابط اجتماعی به روابط عادلانه تبدیل می شوند
بخش دوم سخنان حجت الاسلام میر باقری درهشتمین نشست سالانه ستاد فجر انقلاب اسلامی در قم در ادامه از نظر می گذرد:



نظریه عدالت تاریخی اسلام
حجت الاسلام میر باقری در تشریح نظریه عدالت تاریخی اسلام گفت: نظریه عدالت تاریخی اسلام این است که توحید در تاریخ حیات اجتماعی انسان از طریق ولایت نبی اکرم(ص) و اهل بیت شان و پرچم داران ایشان که انبیا و اوصیا هستند، در عالم و در عصر ظهور محقق می شود. این نظریه  عدالت تاریخی است.

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه ادامه داد: وقتی وجود نبی اکرم(ص) و نبوت ایشان تجلی کرد، این مَثَل نور الهی است که در آیه مبارکه نور آمده، که تجلی می کند  و همه  عالم، بیت النور می شود  (۱) و همه ی کره ی زمین واین عالم بیت النور می شود و تمام  کسانی که در این بیت النور هستند،(2). و در این بیت زندگی می کنند، هیچ تجارت و هیچ شأنی ازشئون زندگی شان  را از "إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّكاة "و از ذکر خدا غافل نمیکنند.  وهمه  زندگی شان می شود صلاه و عبادت ، و   تجارت میکنند اما تجارت شان هم مسجد است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطر نشان کرد: وقتی عالم بیت نبی اکرم(ص) شد، ( عصر ظهور اینطور است) نبی اکرم(ص) در این بیت تجلی می کند که آن  وجود مقدس امام زمان(عج) است. ولایت حضرت در عالم محقق می شود،  و همه  کسانی که در این محیطِ ولایت هستند، رجالی هستند که مشغول به عبادت دائمی اند و همه   زندگی شان  عبادتاست : «عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُون ‏‏- سوره معارج آیه ۲۳» . و همه جهان می شود بیت النور و مسجد می گردد.

حجت الاسلام میر باقری درادامه تشریح نظریه عدالت تاریخی اسلام گفت: وقتی این عبدِ مطلق خدا، این شمسِ الهی تجلی بکند، عالم روشن می شود و همه  عالم می شود معبد و وقتی که مصداق آیه ی ظلمات (3) از عالم برچیده می شود،(که درواقع  محیط شرک و بت پرستی و ظلم و جور ا ست) عدالت محقق می شودوهنگامی  که  عدالت محقق شد، همه  زندگی ،پرستش و توحید می شود. رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ - سوره نور آیه ی ۳۷»


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم برنامه تحقق این عدالت  را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت:  مسیر تحقق عدالت تاریخی  اسلام  از درگیری بین نور و ظلمت مسیر تحقق حاصل می شود .نور   نبی اکرم(ص) است وظلمات   اولیای طاغوت هستند. این درگیری بین توحید و کفر، بین ایمان و شرک، بر محور نبی اکرم(ص) و ائمه(ع) و اولیای طاغوت ادامه پیدا می کند منتهی با غلبه مطلق نبی اکرم(ص) و تحقق ولایت ایشان در عالم، منجر می شود.

عصر ظهور

حجت الاسلام میرباقری خاطرنشان کرد: ولایت نبی اکرم(ص) بر عرصه  زمین از عالم غیب، ظهور پیدا می کند واین عصر ظهور است. همه  عالم، بیت النور و معبد میشود و همه می شوند: "عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُون". وهمه بر محور امام خودشان مشغول نماز می شوند و زمان  نماز  در جهان می شود:" اشهد انک قد اقمت الصلوه"


وی با توضیح حدیث «الصلوه عمود الدین» و ارتباط آن با تحقق عدالت در عصر ظهور گفت:  وقتی خیمه  وجود انسان بر محور نماز قرار گرفت و نماز در وجود انسان اقامه شد،و همه چیز به نماز برگشت، آن وقت نماز اقامه شده است.


وی تاکید کرد: وقتی بیت النورِ امام زمان(عج) در عالم محقق شد  همه چیزنماز و ذکر و بندگی می شود.واین یعنی عدالت.

نماز که دائمی است

حجت الاسلام میر باقری اضافه کرد: عدا لت تحقق الوهیت در حوزه  اختیارات انسان بر محور عبدِ مطلق است که اگر اراده عبد مطلق بر همه زوایای زندگی سرپرستی کرد و حاکم شد، همه  زندگی می شود محیط عبادت؛واو می شود امام و بقیه می شوند  ماموم؛  وهمه در ذکر و صلاتشان دائمون هستند. تجارت، خواب، مناسبات و نکاح ایشان صلاه است. این می شود عدالت.



اما کلمه عدل است

حجت الاسلام میر باقری با تاکیدبر اینکه امام کلمه عدل است وعدالت با تجلی وی در تمام شئون محقق می شود گفت:  این نظریه عدالت تاریخی اسلام است که از بستر درگیری حق و باطل است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطر نشان کرد: برنامه  بعثت انبیا و درگیری تاریخی بین انبیا، برنامه تحقق عدالت تاریخی است  که یکی از آنها عاشورا و تلاش معصومین علیهم السلام است.


نقطه کانونی درگیری حق و باطل


وی با تاکید براینکه کانونی ترین درگیری ها بین حق و باطل در عاشورا تجلی پیدا کرده است گفت: عاشورا نقطه  اوج درگیری نبی اکرم(ص) و دستگاه فراعنه و ابلیس و اولیای طاغوت و سقیفه در مسیر تحقق عدالتی است که اسلام دنبال می کند.


حجت الاسلام میرباقری ادامه داد: اگر گفته می شود سید الشهدا(ع) برای تحقق عدالت قیام کردند، یعنی برای تحقق چنین عدالتی قیام کردند برای تجلی نبوت، ولایت و دین نبی اکرم(ص) در عالم و برای اقامه صلاه که همه خیمه  زندگی اجتماعیِ انسان بر محور این عمود بچرخد، قیام کردند.


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: در بهشت همه  نعمت ها موجوداست (4)و لازم نیست کسی  زحمتی برای بدست آوردن نعمتی در بهشت بکشد و درخت ها میوه های خودشان را به مومنان نزدیک می کنند. این اتفاق  زمانی می افتد که همه چیز بر مدار نبی اکرم(ص) بچرخد. آن وقت دیگر نیاز به این زحمات نیست. در آن  زمان  می شود که: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض‏ - سوره  اعراف آیه ۹۶»


وی با تاکید براینکه با تحقق نظریه عدالت تاریخی اسلام درهای رحمت و نعمت  به روی انسان ها باز می شوندگفت: اینکه الان عالم از ما خیراتش را دریغ می کند، به خاطر این است که ما از خیر فاصله گرفتیم. این هم نظریه عدالت تاریخی اسلام هست وبرنامه تحقق آن هم برنامه انبیا و اوصیا و عصر ظهور است.

نظریه عدالت اجتماعی اسلام

حجت الاسلام میرباقری پس از توضیح نظریه عدالت تاریخی اسلام ، در تشریح نظریه عدالت اجتماعی اسلام  نیز گفت:  حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) ولایت فقیه را به عنوان نظریه  عدالت اجتماعی مطرح می کردند و اگر همه شئون اجتماعی بر مدار ولایت فقیه شکل وآن ولایتی که امام می فرمودند که شعبه ای از ولایت مفوضه ی نبی اکرم(ص) است ، شکل بگیرد  این جامعه، جامعه عادله می شود.


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطر نشان کرد: نظریه ولایت فقیه، نظریه  عدالت اجتماعی در قبل از ظهور و در دوران غیبت است والبته  این نظریه  عدالت اجتماعی نیاز به یک برنامه تحقق هم دارد و  انقلاب اسلامی برنامه تحقق عدالت اجتماعی قبل از ظهور است.


وی تاکید کرد:  انقلاب اسلامی به روایت حضرت امام(ره) سه مرحله دارد که مقدمات ظهور و تحقق آن عدالت تاریخی است.


حجت الاسلام میر باقری خاطر نشان کرد: ما می خواهیم در یک سرفصلی از تاریخ، بستری برای تحقق آن عدالت تاریخی، درست کنیم  البته من  نمی خواهم تطبیق بکنم ولی چون فلسفه  هگل و به تبع آن نظر مارکسیست ها یک نظریه ای داشتند که خیلی روی آن تلاش کرده بودند تا آن را به یک نظریه  جامع تبدیل کنند، بنده  عرض می کنم  وگرنه مقایسه،  مقایسه غلطی است.

وی ادامه داد: در آن نظریه، ماده اصل می شودو این ماده در نهایت  تبدیل به انسان و جامعه و روابط اجتماعی می شودو  در یک فرآیندی بر اساس منطق دیالکتیک، ماده در مسیر تکامل خودش به حیات و انسان و جامعه و تکامل تاریخ اجتماعی ختم می شود.

وی ادامه داد: دوره   موعود  جامعه مارکسیست هادوره  تجلی ماده در روابط اجتماعی بشر است و نه چیز دیگر که از یک مسیر تاریخیِ درگیری طبقاتی بر اساس روابط تولیدی عبور می کند. یعنی جنگ هایی بر محور انگیزه های مادی و اقتصادی شکل می گیرد وپایان این درگیری ها می شود تجلی کاملِ ماده در روابط اجتماعی انسان.


در غرب شرک را  جای عدالت جا می زنند

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: نظریه های مقابل هم همین طور هستند.  هم اکنون  در حوزه  عدالت اجتماعی، نظریه های فراوانی وجود دارد . نباید همه  اینها را به یک صورت نقد کرد. از نظریه های کلاسیک تا دوره های نظریه پردازی در دوره مدرن و تا نظریات عدالت اجتماعی؛ اینها همه را باید مطالعه کرد.


حجت الا سلام میر باقری اضافه کرد: من نمی گویم از آنها فارغ بشوید ولی الان نظریه های عدالت اجتماعی که وجود دارند، روحشان را که نگاه می کنید، عبارتند از اینکه بت پرستی و شرک بر جامعه حاکم می شود و نام این را عدالت می گذارند. اتفاقی که بعد از رنسانس افتاده که با صدای بلند هم این را در عالم می گویند، این است: عرفی سازی زندگی اجتماعی ورها کردن زندگی اجتماعی از عرصه مفاهیم قدسی و ادیان و آنچه انبیا آورده اند. یعنی رها سازی و خالی کردن جامعه از توحید.


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه وقتی جامعه  از توحید خالی می شود، جای آن شرک و بت پرستی می نشیند گفت:  آنچه الان مدار عدالت اجتماعی درنظریه های غربی است، این است.



وی در توضیح جامعه آرمانی جوامع غربی بر مبنای نظریه های غیر توحید گفت: در این جوامع  بهره بری از ماده به حد کمال می رسد و  ابتهاجات و لذت های مادی به صورت اجتماعی به نقطه نهایی خودش می رسند.


حجت الاسلام میر باقری افزود: اگر  آرمان های "  توسعه"  را  دنبال کنید، چیزی فراتر از این نیست و  توسعه یعنی "تغییرات همه جانبه  اجتماعی به نفع توسعه  کامجویی از ماده" این تعریف فلسفی آن است.و توسعه معنایی غیر این ندارد.


رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ابراز داشت: عدالت؛ تناسبات تحقق آن هدف است. متناسب با مراحل اجتماعی که از آن تعبیر به اعتدال میکنند. اعتدال تناسبات، تحقق آن نقطه آرمانی است که با عدالت اخلاقی ما فاصله زیادی دارد. یعنی مناسبات تکامل دنیا پرستی در هر مرحله می شود: اعتدال و عدالت. عدالتی که آنها می گویند، به همین معناست.

حجت الاسلام میر باقری در توضیح عدالت از نظر اسلام گفت : ما می گوییم  عدالت عبارتست :ازاینکه  : توحید، از طریق عبدِ مطلق و رسولِ مطلق و انبیا و اوصیا در عصر ظهور محقق می شود.

این استاد حوزه ودانشگاه تاکید کرد: عدالت در شکل لیبرال دموکراسی و شکل های دیگر، تجسّد دنیاپرستی است که از طریق ُولاتِ جور محقق می شود. که  نظریات عدالت اجتماعی - نه عدالت تاریخی در فلسفه تاریخ - و نظریات عدالت اجتماعی در علوم اجتماعی همه  آن به تحقق ولایت توحید و یا ولایت باطل و شرک، برمی گردند. تحلیل همه  نظریات عدالت در نهایت به همین میرسد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: البته نظریات التقاطی هم داریم مثل نظریه ارسطو و افلاطون که در همه  عرصه هایی که از عدالت بحث می کنند، وقتی دقت می کنید کاملاً التقاطی هستند. بین خدا و دنیا را جمع کرده  و یک نظریه آورده اند.


نظریات التقاطی در باره عدالت


وی در توضیح یک نظریه التقاطی در نزد علمای یونان قدیم گفت این نظریه  که عدالت اخلاقی یعنی حاکمیت قوه  عاقله بر قوا، یک نظریه  التقاطی است. عدالت اخلاقی یعنی حاکمیت توحید بر قوا، یعنی حاکمیت ولایت نبی اکرم(ص) بر قوا. بر اساس این نظریه، نظریه  عدالت تکوینی نظریه لا اله الا الله است.و برنامه آن،  برنامه  ربوبیت خدای متعال بر جهان است


و در ادامه توضیح نظریه عدالت تاریخی گفت:  نظریه  ولایت نبی اکرم(ص) بر جهان بسطِ عبادت است: «بنا عُبِدَ الله، بنا عُرِفَ الله». «اشهد ان محمداً عبده و رسوله». که این عدالت تاریخی در مسیر درگیری کلمه  "کفر "و کلمه "ایمان "در مراحل تاریخ، از طریق انبیا و اوصیا به عصر ظهور می رسد ودر  عصر ظهور تجلی نبی اکرم(ص) است که عصر برچیده شدن ظلمات و ولایت باطل است. (5)

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد:  عصر ظهور ، دوره  ظهور و تجلی نبی اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) در عالم است. که درآن   عالم،" بیت النور" می شود " صلاه "  اقامه می شود و همه  زندگی بر محور این ستون است وتمام  زندگی، ذکر و عبادت و صلاه و توحیدو  لذت وبهجت هم است

حجت الاسلام میر باقری خاطر نشان کرد:  قلب و روح و عقل و جسم ما رزق می خواهدو  این ارزاق یا از شیطان می رسد که می شود ابتهاجات مادی؛ ویا از طریق نبی اکرم(ص) می رسد که می شود بهجت های معنوی و همه می شود توحید.

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: این نظریه  عدالت تاریخی که عرض کردم اگر خوب دقت نمائید،  جوامع، تجسّد روح ُولات هستند. یا صبغه الله است که ولایت نبی اکرم(ص) است یا صبغه الشیطان است. این بحث وقتی تبدیل به نظریه  اجتماعی می شود، به نظریه   ولایت فقیه، می رسد که  نظریه  تحقق عدالت اجتماعی است

وی برنامه تحقق نظریه عدالت تارخی را انقلاب اسلامی دانست وگفت: انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی سه مرحله داشت: ایجاد یک حاکمیت دینی در جمهوری اسلامی، بیداری اسلامی در دنیای اسلام و عدالت-خواهی معنوی در جهان.

مراحل تحقق امت اسلامی


وی با اشاره به اینکه در مبنای رهبر معظم انقلاب  همین مراحل تفصیل داده می شوند گفت: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه  اسلامی و امت اسلامی  برنامه تحقق نظریه عدلت تاریخی است .



حجت الاسلام میر باقری اضافه کرد:  حضرت امام(ره) برای اینکه نظریه ولایت فقیه، که نظریه  عدالت و نظریه توحید هم است را محقق بکنند، ولایت فقیه را شعبه ای از ولایت مفوضه  نبی اکرم(ص) می دانند که بستر تحقق بندگی در عالم است.


وی ادامه داد : امام برای تحقق این نظریه  کتاب نوشتند و اول نظریه  را فی الجمله تدوین کردند ولی بعد از تبین نظریه، برنامه شان می شود "انقلاب اسلامی" و سپس می شود "بسط انقلاب اسلامی" به جهان و عبور از مرزها و درگیری با آمریکا .

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در تشریح روند تحقق نظریه عدالت اجتماعی توسط امام خمینی گفت: امم(ره)اول یک محور در داخل معین می کنند به نام شاه که او را محور باطل می دانند و  این همان اندیشه ولایت است. یعنی همین طور که طرف حق  بر مدار ولایت محقق می شود، آن طرف هم بر مدار باطل محقق می شودو با پرچمدار ولایت می جنگند

پرچمداران کفر جهانی


حجت الاسلام میرباقری ادامه داد : امام خمینی(ره)  وقتی شاه را از اریکه قدرت به پایین می کشند ،  پرچمدار بعدی کفر و باطل  را معین می کنند که آمریکا است  چراکه اصلاً تحقق عدالت جز درگیری با باطل محقق  نمی شود و این هم باید بر محور پرچمدار باشد. نمی شود پرچمدار باطل را رها کنید و بگویید ما داریم مبارزه می کنیم. نظریه  تحقق عدالت، نظریه  درگیری با آمریکا و با کلِّ تمدن مادی بر محور پرچمدار آن آمریکا است.این برنامه  تحقق عدالت است.


حجت الاسلام میر باقری تاکید کرد: اگر بخواهد ولایت فقیه محقق شود، باید با آمریکا درگیر شویم.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اضاف کرد: تفاوت حضرت امام(ره) با دیگر فقهایی که قائل به ولایت مطلقه  فقیه بودند، در افقِ نگاهِ امام، نسبت به مأموریت این ولایت مطلقه است. امام در بیانات شان،  پرچمداران کفر جهان را معین می کنند؛  یعنی ولایت مطلقه فقیه که نظریه  عدالت اجتماعیِ امام است، موضوع درگیری اش ، کل جامعه جهانی است. نمی گوید "ما در ایران می خواهیم نظامی بر مدار ولایت فقیه درست کنیم" می گوید: "پرچمداران کفر، کفر را در جهان دارند محقق و استراتژی برای جهان معین می کنند، همین کار را ما باید بکنیم"

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ابراز داشت:  مدیریت جهانی، مقیاس تصرف ولایت فقیه است. پس تفاوت نظریه  امام با بقیه در  اینجاست. ولایت مطلقه  یک فقیه عادلِ متولی به ولایت امام زمان(عج) که مسیر تحقق ولایت امام زمان(عج) است. شعبه ای از ولایت امام زمان(عج) است. تجلی  از ولایت حضرت و بستر تحقق ولایت امام زمان(عج) در عرصه  حیات اجتماعی است. که اگر این جاری شود، صبغه  آن ولایت در زندگی اجتماعی می آید و می شود: "صبغه الله". این نظریه  عدالت اجتماعیِ امام بود.



وی مسیر  وبرنامه تحقق  نظریه عدالت اجتماعی امام را یک انقلابِ عظیم عنوان کرد وگفت:  انقلابی که از درگیری با محور باطل در مقیاس ملی شروع می شود، بعدها  می آید در دنیای اسلام و سپس می رود در مقیاس جامعه  جهانی. برنامه  تحقق، برنامه  درگیری با نظام ولایتِ باطل است. یعنی یک طرف ولایت فقیهی که به تفسیر امام، شعبه ای از ولایت نبی اکرم(ص) است و طریق تحقق اوست؛  و یک طرف هم ولایت باطل است که شعبه ای از ولایت ابلیس است و طریق تحقق ولایت ابلیس، ولایت اولیای طاغوت است. بنابراین درگیری، برنامه  تحقق این نظریه عدالت است.


وی با بیان اینکه مقیاس این درگیری حق و باطل مقیاس ملی نیست گفت: حضرت امام(ره) در مقیاس ملی با محور طاغوت که سلطنت و شاه بود، می جنگید، در دنیای اسلام با سران کفر و نفاق و در جهان هم با آمریکا می جنگید. این برنامه تحقق عدالت است که باید همان ۵ مرحله - یا به تعبیر امام سه مرحله - را طی بکند. اگر بخواهیم برنامه ریزی دقیق بکنیم، ۵ مرحله است.

الزمات تحقق نظریه تاریخی عدالت


حجت الاسلام میر باقری در توضیح  الزامات تحقق این عدالت گفت:   ما باید یک نظریه پردازی برای تحقق این عدالت در همه  عرصه های اجتماعی، بکنیم. و اینکه چگونه می شود در بنیان های اخلاقی، دانش و تکنولوژی اجتماعی و در حوزه اخلاق  ودر در ساختارهای خرد، کلان و توسعه  اجتماعی این نظریه یعنی ولایت نبی اکرم(ص) را  جریان داد


حجت الاسلام میر باقری با بیان این مطلب که باید مشخص کنیم در مقیاس ملی، بین المللی و جامعه جهانی نظریه  ولایت فقیه  چگونه محقق می شود گفت : باید این مسئله  را برنامه ریزی کنیم و تا این مسئله تبدیل به برنامه دقیق نشود، قابل تحقق نیست. این برنامه، اعم از برنامه  انقلابِ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.

تلاش لیبرال هاو مارکسیستها برای تحقق نظریات خود
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطر نشان کرد: ما بر محور ولایت فقیه باید برنامه  انقلاب سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در مقیاس جامعه  جهانی داشته باشیم تا بتوانیم مقابل آنها بایستیم. همان طور که نظام استکباری به دنبال عدالت بر محور لیبرال دموکراسی است و  همین  امر را دنبال می کند و  مارکسیستها  هم قبل از اینکه شکست بخورند، یک برنامه  جامع برای ایجاد یک انقلاب سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جهان داشتند ومی گفتند "در کلِ جهان باید انقلاب های کارگری راه بیفتد چراکه به نظرشان این انقلاب ها، هم نظام سیاسی، هم نظام فرهنگی و هم نظام اقتصادی را عوض می کرد و درنهایت  دین از عرصه  فرهنگ و دولت از عرصه نظام سیاسی و مالکیت از عرصه  نظام اقتصادی حذف می شد. این نظریه    کلانِ آنها    برای تحقق عدالت در جهان بود.


حجت الاسلام میر باقری اضافه کرد: مارکسیست های می گفتند یک انقلاب سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باید راه بیفتد که البته آنها انقلاب اقتصادی را اصل می دانستند. نتیجه  آن هم، نفی مالکیت، دین و دولت در عرصه  اقتصاد، فرهنگ و سیاست است. در حال حاضر نیز جریان لیبرال دموکراسی هم همین است.


وی با اشاره برنامه های جریان لیبرال - دموکراسی  برای بسط برنامه های خود د رسراسر جهان گفت: برای تحقق لیبرال دموکراسی در جهان و ایجاد دهکده  واحد جهانی، برنام  جامع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، هم برای جهان، هم برای مناطق و هم برای ملیت ها دارند و در عین این که برای جهان برنامه ریزی می کنند، برای خاورمیانه - به اصلاح استعماری خودشان که این اصطلاح خاور میانه  هم از آنهاست  وهمچنین  برای آمریکای لاتین و دیگر کشورها برنامه دارند.


این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم داشتن برنامه جامع برای بسط انقلاب اسلامی درجهان گفت:   اگر ما مدعی عدالت اسلامی هستیم، باید برای انقلاب فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در جهان، در مناطق و روابط بین ملتها و دولت ها و در مقیاس ملی، برنامه داشته باشیم و اساسا برنامه انقلاب اسلامی برای همین منظور است.

نظریه ای در بستر "لا اله الا الله"

حجت الاسلام محمد مهدی میرباقری با اشاره به اینکه نظریه  عدالت اجتماعی، در مسیر  عدالتِ تکوینی که توحید است و عدالت تاریخی که تحقق ولایت نبی اکرم(ص) است قابل بحث است ادامه داد:  نظریه  ولایت فقیه،  ولایت نبی اکرم(ص) در بستر تحقق کلمه  «لا اله الا الله» است. لذا ایشان ارکان توحید می شوند و "عبدِ مطلق" هستند و ولایت فقیه نیز بستر تحقق ولایت نبی اکرم(ص) است که شعبه  از آن ولایت مفوضه است و  برنامه  تحقق آن، انقلاب  هم اسلامی است و  برنامه انقلاب اسلامی، برنامه ای در مقیاس جامعه جهانی و بین دولت و ملتها و در مقیاس ملی، و اعم از برنامه  سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است که محور آن هم درگیری تمام عیار و جنگ کاملِ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با جهان است.



رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطر نشان کرد: اگر شما این جنگ را تعطیل کنید، نمی توانید عدالت اسلامی را محقق کنید.


وی در توضیح استراتژی نظریه ولایت فقیه گفت: جنگ بین حق و باطل ، برنامه  و تاکتیک می  خواهد و دراین برنامه تاکتیک های مختلفی چون عقب نشینی و پیشروی  وجود دارد دارد.

حجت الاسلام میر باقری تاکید کرد:   استراتژی نظریه تحقق نظریه  ولایت فقیه، عبارتست از:" درگیری بین حق و باطل".

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم خاطر نشان کرد: امام هم از همین طریق حرکت می کردند و در واقع اصلِ استراتژیک برنامه ریزی امام، درگیری همه جانبه با کفر بود و  عدالت از بستر درگیری توحید با کفر،و بستر درگیری ایمان و شرک وهمچنین از بستر درگیری ولایت نبی اکرم(ص) و ولایت ابلیس، و درگیری ولایت فقیه  با ولایتِ استکباری که شعبه ای از ولایت ابلیس است،  محقق می شود.


این استاد برجسته حوزه و درانشگاه در توضیح موضوع درگیری حق و باطل گفت:  تمام  موضوعاتی که آنها در مورد آن برنامه ریزی می کنند، موضوعِ درگیری است.


وی ادامه داد:  بر همین اساس، بنده قبل از انتخابات عرض کردم که " کسی مناسب پرچمداری در دولت اسلامی است که این مسائل بفهمد و متوجه شود اگر کسی اینها را نمی فهمد،برای کشور ترکیه خوب است. چون نظامِ ترکیه، نظامِ سکولار است. البته معلوم نیست بهترین گزینه باشد؛ ولی خوب است. اگر اینها را نسبت به انقلاب اسلامی بفهمند  مفید هستند.

حجت الاسلام میر باقری ادامه داد: البته اگر این فهم را داشته باشند، در برنامه ریزی ممکن است تاکتیکی عمل بکنند.یعنی  یک جا پیش روی   و یک جا عقب نشینی کنند. چراکه میدان، میدانِ جنگ است و عقب نشینیِ تاکتیکی هم جزء جنگ است  ولی هیچ وقت جنگ را تعطیل نمی کنیم. ممکن است گفتگو هم بکنیم.ولی گفتگو، یک برنامه در مسیر استراتژیِ درگیری است. نه این که گفتگو، استراتژی بشود.


وی با بیان اینکه دروایل انقلاب گروههای لیبرال و مارکسیست به دنبال ربودن انقلاب  سلامی از مردم بودند گفت: کسانی که انقلاب اسلامی را یک انقلابِ اجتماعی برای حذف نظام سلطنتی می دانند، می گویند بعد از انقلاب یا باید کمونیسم و یا باید لیبرال دموکراسی بیاید. بعضی   گروهک های مسلح در وایل انقلاب می گفتند  شما علمِ مبارزه ندارید. روحانیت باید کنار برود و ما که علم مبارزه را داریم!
یک قطره خون هم برای دموکراسی دادن حیف است



رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد:  نباید انقلاب اسلامی بعد از ۳۵ سال به این نقطه برسد که بگوییم باید دموکراسی محقق شود. برای دموکراسی که نمی شود خون داد. یک قطره خون هم برای دموکراسی حیف است. این شهدایی که ما دادیم، برای دموکراسی ندادیم  مگر ما دموکراسی پرست هستیم ؟! آنها برای تحقق آرمان ها و منویاتِ مادی خودشان، برای پرستش دنیا، جنگ راه می اندازند. بیش از ۴۰ میلیون کشته هم از جهان می گیرند. آماری که در جنگ جهانی اول می دهند، فقط در ایران ۷ میلیون نفر از قحطی کشته شدند. قبل و بعد از جنگ جهانی آمار گرفتند، ۷ میلیون نفر کاهش پیدا کرد. ببینید در جهان چه قدر کشته شدند. برای تحققِ دنیاپرستی و بت پرستی، نظامِ استکباری و عدالتی که خودشان تعریف می کنند.


وی در پایان سخنان خود با تاکید مجددبر اینکه  تحقق عدالت اجتماعی در جامعه  ما، از بستر بسطِ ولایت فقیه در مقیاس جامعه  جهانی، محقق می شود گفت: اگر بخواهیم این مدلِ خودمان را جهانی بکنیم، به نسبتی که موازنه جهانی را تغییر می دهیم، موفق به اقامه  عدالت در مقیاس ملی می شویم. ولی اگر در آن مقیاس عقب نشینی کنیم، امکان تحقق عدالت یعنی ولایت حقه و توحید، در مقیاس ملی آسیب پذیر می شود

حجت الاسلام میر باقری در پایان خاطر نشان کرد: ما باید دنبال تولید برنامه برای این مراحل که برنامه  تحقق عدالت است، باشیم که از طریق انقلابِ فرهنگی، از جمله انقلابِ علمی و از جمله تحقق در علوم انسانی، ممکن است این برنامه ریزی واقع بشود.


************
منابع :

۱: « بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ ‏- سوره¬ی نور آیه¬ی ۳۶»
2: «يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصال رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّكاة ‏- سوره نور آیه  ۳۶ و ۳۷»

3:  «أَوْ كَظُلُماتٍ في‏ بَحْرٍ لُجِّيٍّ‏‏ - سوره نور آیه ۴۰»،

4:«قُطُوفُها دانِيَة - سوره¬ی الحاقه آیه¬ی ۲۳»

5:« وَ النَّهارِ إِذا جَلاَّها ؛ وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها - سوره  شمس آیات ۳ و ۴»


کد مطلب: 194169

آدرس مطلب: http://www.hamandishi.ir/news/194169/

هم اندیشی
  http://www.hamandishi.ir