تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۹
 

نشست علمی تاریخ تفکر سلفی گری در قم

Share/Save/Bookmark
نشست علمی تاریخ تفکر سلفی گری چهارشنبه شب در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: رییس پژوهشکده کلام مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست علمی تخصصی که با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه ترتیب یافته بود، گفت: دوره اول سلفی گری دوره ای ۲۰۰ ساله است که از صحابه شروع شده و تا ظهور شافعی و احمد بن حنبل ادامه پیدا می کند و برای شناخت وهابیت باید دوره اول آن جریان را بشناسیم.

حجت الاسلام ˈ مهدی فرمانیان ˈ افزود: دومین دوره سلفی گری دوره ظهور اصحاب حدیث با ظهور شافعی و احمد بن حنبل است و بزرگان متعددی مانند صاحبان صحاح سته ظهور کردند، پس از این دوره سه گرایش فکری بوجود آمد که شامل سلفی ، تفکر رویکرد به سمت تنزیه و رویکرد تشبیهی می شدکه تا سال ۷۰۰هجری قمری ادامه پیدا کرد.

وی اظهار داشت: سومین دوره سلفی گری دوره تاسیس مکتب سلفیه بوسیله ابن تیمیه است و او در قرن های هفت و هشت هجری مکتب خود را به عنوان سلفیه مطرح کرد و قبل از او مکتبی به نام سلفیه نداشتیم.

وی با اشاره به این که وهابیون اصل وجود امام مهدی(عج) را قبول دارند افزود: البته برخی وهابی ها مهدویت را زیر سووال برده و آن را دارای رویکرد شیعی دانسته اند ، در عین حال برخی محققان آن ها بیش از ۳۰۰ روایت در مورد مهدویت را بیان کرده اند.

فرمانیان بیان داشت:برخی سلفی ها امام مهدی(عج) را با نگاه خود قبول دارند چرا که بسیاری از اوصاف آن امام در آثار و اقوال صحابه و تابعین است و با توجه به بیان آن از سوی یکی از صحابی ، برخی صفات حضرت مهدی(عج) را قبول می کنند.

وی تاکید کرد: سلفی ها حتی فقه خود را بر اساس فتوای صحابی چیده و به سراغ سایر نصوص فقهی نمی روند.

رییس پژوهشکده کلام مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: غربی ها برای شناخت بیشتر ریشه های وهابیت و سلفی گری اقداماتی را کرده اند اما در کشور نیز هنوز تحقیقات مناسبی در مورد دوره های مختلف ایجاد تفکر سلفی گری انجام نشده است.

وی اظهار داشت: وهابی ها حتی یک روایت ندارند که توسل را نفی کند و خود را موحد می دانند این در حالی است که ما در شیعه حتی از پیامبراکرم احادیث بسیاری داریم که توسل را تایید می کند.
الف/
کد مطلب: 191887
مرجع : ایسنا