واکنشها به نمازجمعه 26 تیر
سايت خبری جهان , 6 شهريور 1392 ساعت 11:26
اعلام برگزارى نماز جمعه به امامت هاشمى رفسنجانى در ۲۶ تير سناريوى جديدى را در دستور كار جريان تفرقهافكن قرار داد تا با بزرگنمايى اين نمازجمعه، سخنان خطيب آن را به نوعى فصلالخطاب حوادث و اغتشاشات اخير قرار دهند.
به گزارش هم اندیشی، به نقل از کیهان، اعلام حضور موسوى و كروبى و در كنار آنها برخى هواداران ايشان چون عبدالله نورى ، هادى غفارى ، مجيد انصارى و محمد هاشمى در نماز جمعه همگى نشان از تلاش براى آوردن هواداران به نماز جمعه بود.
اين واكنش غيرعادى نسبت به نماز جمعه منحصر به سايتها و روزنامههاى اصلاحات نبود. بلكه بسيارى از رسانههاى بيگانه و خبرگزاريهاى خارجى نيز بخش قابل توجهى از تفسيرهاى خبرى خود درباره ايران را به نماز جمعه ۲۶ تير هاشمى رفسنجانى اختصاص دادند. آنان علاوه بر فراخوان مخالفان دولت و نظام بر حضور در نماز جمعه و توصيه شركتكنندگان براى سر دادن شعارهايى عليه انتخابات و مسئولين نظام، كوشيدند تا برخى از آداب نماز جمعه نظير دو ركعت بودن آن، قنوت قبل از ركوع در ركعت اوّل و قنوت بعد از ركوع در ركعت دوم و . . . را به هواداران آموزش بدهند.۴۲۷
گرچه بسيارى از فعالان سياسى (اصولگرايان) هاشمى را به مراقبت سوءاستفاده دشمنان از موضعگيريهايش در نماز جمعه گوشزد كرده بودند و از وى انتظار خطبههاى ولايتمدارانه داشتند، امّا هاشمى در خطبههاى نماز جمعه مطالبى را بيان كرد كه موجب سوءاستفاده بسيارى شد. وى بدون اشاره به اقدامات غيرقانونى معترضين و اغتشاشگران در طول چند هفته گفت: «مسأله مهم ما اين است كه آن اعتمادى كه مردم را با آن وسعت وارد ميدان كرد و امروز مقدارى مخدوش شده است را برگردانيم».۴۲۸
هاشمى همچنين بدون اشاره به فعاليتهاى مجرمانه و براندازانه تعدادى از دستگيرشدگان حوادث پس از انتخابات افزود: «لازم نيست در اين شرايط افرادى را به اين نامى كه الان هست در زندان داشته باشيم، بلكه بايد اجازه دهيم اينها بيايند و به خانوادههايشان برسند و نگذاريم به خاطر زندانى بودن يك عده، دشمنان ما را سرزنش و شماتت كنند و به ما بخندند و براى ما نقشه بكشند»!۴۲۹
با پايان يافتن خطبههاى نماز جمعه هاشمى واكنشهاى گستردهاى در داخل و خارج شكل گرفت. عمده خبرگزاريها و رسانههاى غربى و آمريكايى و صهيونيستى سخنان هاشمى رفسنجانى را در حمايت از فتنه سبز ارزيابى كردند. در حالى كه بسيارى از اصولگرايان و شخصيتهاى برجسته سياسى كشور سخنان هاشمى را دميدن بر خاكستر فتنه ناميدند، امّا احزاب و تشكلهاى دوم خرداد ضمن استقبال از سخنان هاشمى آن را نقطه عطفى در تاريخ ايران دانستند.
حزب مشاركت ايران اسلامى نيز در اطلاعيهاى همسو با رسانههاى بيگانه به شدّت از هاشمى رفسنجانى حمايت كرد و در بيانيه خود آورد: «آنچه از زبان خطيب محترم جمعه آيتالله هاشمى رفسنجانى جارى شد و راهكارهاى ايشان مىتواند نقطه شروعى باشد كه حاكميت با اجابت آنها گامى به سوى بازسازى اعتماد از دست رفته بردارد. مردمى كه در جريان انتخابات به جاى صداقت و امانتدارى مسئولان با كودتا روبهرو شدند اكنون جزء آراى خود چيزى طلب نمىكنند. مردم انتظارى جز اين ندارند كه مشروعيت دولت برآمده از تقلب در اركان نظام به رسميت شناخته نشود و اجازه داده نشود تا عدم مشروعيت اين دولت به اركان ديگر نظام نيز سرايت كند».۴۳۰
شعار انحرافى و ضد خط امامى فتنهگران در روز قدس ۸۸
به دنبال اغتشاشات و توهين به مقدسات و ارزشها و قضاياى پيشآمده در روز قدس (روزهخوارى علنى طرفداران به اصطلاح جنبش سبز)، روز ۱۳ آبان (طرح شعار انحرافى مرگ بر چين و روسيه به جاى مرگ بر آمريكا و اسرائيل و شعار نه غزه نه لبنان جانم فداى ايران)، روز ۱۶ آذر (طرح شعار انحرافى استقلال، آزادى جمهورى ايرانى و توهين به عكس حضرت امام(ره) و مقام معظّم رهبرى) و درنهايت روز عاشوراى حسينى (اهانت به پرچم عزای سید الشهدا(س) و عزاداران حسينى و ايجاد آشوب) حزب مشاركت نهتنها هيچ واكنشى از خود نشان نداد، بلكه به حمايت از بيانيههاى نامزد شكستخورده خود يعنى ميرحسين موسوى پرداخت.
چند روز بعد از جنايات اغتشاشگران و هتاكان به روز عاشورا و دو روز بعد از حماسه تاريخى ملت ايران در حماسه ۹ دى، ميرحسين موسوىـ كه به بازيچهاى براى جريان ضد انقلاب و كشورهاى بيگانه تبديل شده بود ـ در بيانيهاى كه مملو از دروغ و تحريف بود، تلاش كرد تا چهرهاى مظلوم از اغتشاشگران نشان دهد. وى هتاكان به ساحت مقدّس حضرت اباعبدالله الحسين (ع) را «مردم خداجو» و عزادار حسينى لقب داد كه به طور خودجوش به خيابانها آمدند.۴۳۱
۴۲۷- مطالبات غيرقانونى، صص ۵۱۲ و ۵۱۳.
۴۲۸- مطالبات غيرقانونى، ص ۵۱۶.
۴۲۹- مطالبات غيرقانونى، ص ۵۱۷.
۴۳۰- سايت آفتاب نيوز، ۲۷/۴/۱۳۸۸.
۴۳۱- بيانيه شماره ۱۷، ميرحسين موسوى.
انتهای پیام /ن
کد مطلب: 175802
آدرس مطلب: http://www.hamandishi.ir/news/175802/