تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در گفتوگو با حجتالاسلام طائب؛
کسب رأی سدید؛ ملاکی برای انتخاب رئیسجمهور
27 خرداد 1392 ساعت 12:30
هر کسى که انتخاب خواهد شد، اگر چنانچه آرای بیشترى از مردم را داشته باشد، در صورتى که داراى رأى سدید و خوبى باشد، بهتر میتواند از آن رأى دفاع کند؛ میتواند در مقابل معارضین کشور بایستد.
به گزارش هم اندیشی به نقل از برهان، با توجه به سخنرانی دیروز رهبر معظم انقلاب در جمع اقشار مختلف مردم و اشارات معظمله در مورد موضوعاتی مرتبط با انتخابات پیش رو، در راستای تبیین محورهای مهم این بیانات در گفتوگو با حجتالاسلام مهدی طائب به تبیین این موضوع پرداختیم.
مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم (در ۲۲ خرداد) موضوعی مطرح نمودند که شاید کمتر به آن اشاره شده است. ایشان در جلسهی دیروز فرمودند: «هر کسى که انتخاب خواهد شد، اگر چنانچه آرای بیشترى از مردم را داشته باشد، در صورتى که داراى رأى سدید و خوبى باشد، بهتر میتواند از آن رأى دفاع کند؛ میتواند در مقابل معارضین کشور بایستد.» به نظر حضرتعالی چه نسبتی بین این سخن معظمله و بحث همگرایی اصولگرایان وجود دارد؟
موضوع انتخابات ریاستجمهوری فراتر از دولت و قوهی مجریه، اثری در سطح کلان دارد؛ به طوری که حضور حداکثری در انتخابات، نظام را در برابر تهاجم دشمن بیمه میکند. هر چه مشارکت بالاتر باشد مبلغ بیمه بالاتر میرود.
مطلب دوم این است که چه کسی رأی بیاورد؟ رهبری فراخوان کردند به مطالبه در رابطه با کاندیداها و شدت استقبال مردم به انتخاب مناسبترین فرد و اینکه این نامزد وارد عرصهی سیاست شود.
طبیعی است که رئیسجمهور وقتی که با رأی بالاتری در صحنهی بینالمللی ورود کند، دارای جایگاه و منزلت بیشتری خواهد بود؛ یعنی در حقیقت رأی بالاتر، قدرت چانهزنی آن رئیسجمهور در مسائل بینالملل را بالاتر میبرد.
تقریباً در دورهی قبلی، مقام معظم رهبری کمتر به موضوع رأی سدید و بالای رئیسجمهور اشاره میکردند که این نشان میدهد در این دوره، ما با حساسیت بیشتری روبهرو هستیم. بنابراین تکلیف افراد شرکتکننده در انتخابات مقداری سنگینتر شده است. تا قبل از این بیان مقام معظم رهبری در این باب، میتوان تسامحی انجام داد و به این نتیجه رسید که مثلاً فلان کس اصلح است و رأی هم نمیآورد، عیبی ندارد که به او رأی دهیم؛ اما به نظر میرسد با این بیان حضرت آقا، این اقدام کمتر قابل اغماض است. بنابراین باید تلاش کنیم رئیسجمهوری که توانش را دارد با رأی بالاتری بیاید.
اگر وارد مرحلهی دوم شدیم، در اینجا مسئلهی رأی سفید مطرح میشود. رأی سفید صرف نظر از بیانی که مقام معظم رهبری فرمودند، اصلاً منطقی نیست. به دلیل اینکه رهبری فرمودند بین افرادی که شورای نگهبان معرفی میکند بگردید و اصلح را پیدا کنید. موضوع اصلح امری نسبی است و مطلق نخواهد بود.
بنابراین وقتی وارد دور دوم شدیم، بالاخره رقابت بین دو نفر است. بین این دو نفر باید بیان رهبری را دقیق بررسی کنیم. ما اگر در این دوره رأی سفید بیندازیم، به این معناست که ما اصلاً در بین همهی کاندیداها به دنبال اصلح مطلق بودهایم و آن به طور کلی در جمهوری اسلامی و در منطق اسلام غلط است. اگر ما بخواهیم به دنبال اصلح مطلق باشیم، غیر از امام معصوم به هیچ احدی نباید اعتماد کنیم. اما اگر اصلح نسبی شد، ما در دور دوم هم دارای اصلح نسبی هستیم. بنابراین هرگز نباید رأی سفید داد.
تکلیف افراد شرکتکننده در انتخابات مقداری سنگینتر شده است. تا قبل از این بیان مقام معظم رهبری، در این باب میشد تسامحی انجام داد و به این نتیجه رسید که مثلاً فلان کس اصلح است و رأی هم نمیآورد، عیبی ندارد به او رأی میدهیم؛ اما به نظر میرسد با این بیان حضرت آقا، این اقدام کمتر قابل اغماض است. بنابراین باید تلاش کنیم رئیسجمهوری که توانش را دارد با رأی بالاتری به قدرت برسد.
این مباحثی که فرمودید بیشتر وظیفه و تکلیف افراد در انتخابات بود. حال اگر کمی تشکیلاتی نگاه کنیم در سطح گروههای مختلف اصولگرایی و نامزدهایشان، این بیان رهبر انقلاب چه پیامی برای آنها میتواند داشته باشد؟
اصولگراها اگر بر اساس تکلیف وارد میدان رقابت شدهاند، به اعتقاد بنده اگر مشاهده کنند که واجد رأی سدید نیستند، زمینه را برای فراهم آمدن رأی سدید فراهم کنند تا اینکه یکی از نامزدها با رأی سدید رئیسجمهور شود؛ اما اگر تکلیفمحور نیستند، حرف ما برای آنها اعتباری ندارد.
این موضوع یعنی «رأی سدید آوردن یک کاندیدا» هم با توجه به بیانات حضرت آقا جزء شرایط اصلح است؟
به هر ترتیب، ایشان بدون توجه به شرایط، سخنی را ایراد نمیکنند. ایشان حکیم هستند و با حکمت نگاه میکنند، وقایع را مشاهده مینمایند و به تکلیفمدارها و و مجموعهی مردم راهکار ارائه میدهند. برداشت بنده این بود که این بیان رهبری نکتهی جدیدی بود که ایشان فرمودند و هم برای بنده که میخواهم رأی بدهم و هم برای آن نامزدی که میخواهد رأی بگیرد، مقداری دقیقتر و خطیرتر خواهد بود.
آنها هم ببینند که آیا توان جمعآوری رأی سدید را دارند یا ندارند؟ اگر توانمندی جمعآوری رأی سدید را ندارند، به تکلیفمداری خودشان عمل کنند.
بعضیها هم بر اساس همین موضوع میگویند یک عده باید به نفع یک فرد دیگری کنار بروند، این موضوع را چگونه میبینید؟
حتی اگر این امکان باشد که کسی که رأی بالاتری دارد به نفع فردی که رأی کمتری دارد کنار برود، اشکالی رخ نداده است و به تکلیفش عمل کرده است؛ منتها باید ببینیم چنین چیزی تحقق عملیاتی پیدا میکند؟ اگر آن فرد کنار کشید، رأی هوادارانش به رأی فرد مذکور منتقل میشود؟ اینها مسائلی قابل بررسی است.
یکی از استراتژیهای دشمن، که رسماً هم اعلام شده است و حضرت آقا هم به آن بارها اشاره نمودهاند، بحث فشار اقتصادی و معیشتی از یک سو و کاهش حمایت مردمی از نظام حاکم، از سوی دیگر است. با توجه به این برنامهی دشمن و موضوع تحریمها، حضور حداکثری مردم در این شرایط چه نتایجی را میتواند برای جمهوری اسلامی به همراه داشته باشد؟
به هر ترتیب، ما حرکتی را شروع کردهایم و به حمدالله، بعد از سی و چند سال، گامبهگام دشمن در مقابل ما شکست خورده است. اینها روزهای اول به دنبال از بین بردن انقلاب بودند، بعد برنامهشان یکساله شد و بعد پروژهی دهساله اعلام کردند، حالا دیگر باید بروند دنبال پروژههای صدساله.
به هر ترتیب، راهکارهایی که در دستشان مانده، راهکارهایی تجربهشده برای ملت است. یعنی آنها با بالا بردن فشار زندگی بر مردم از طریق تحریمها و ایجاد نزاعهای درونی و ناکارآمدیهای مدیریتی درونی از طریق نفوذیها و القائات بین مردم میخواهند دلزدگی ایجاد کنند تا شاید مردم کوتاه بیایند.
حتی اگر این امکان باشد که کسی که رأی بالاتری دارد به نفع فردی که رأی کمتری دارد کنار برود، اشکالی رخ نداده است و به تکلیفش عمل کرده است.
از این طرف حرکت ما در دنیا اثر گذاشته است و ملتها امید گرفتهاند. حرکت بیداری اسلامی ایجاد شده است. بر این اساس، الآن شعار حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی را شعار امسال قرار دادهاند. برای اینکه به دشمن تفهیم کنیم این فشارها، در رابطه با کارآمدی، اثری بر ما نداشته است. حماسهی سیاسی و حضور حداکثری پیام امید را به ملتهای بهپاخاسته یا منتظر جنبش میرساند.
از آن طرف، وقتی یک حضور حداکثری حاصل گردد و رئیسجمهوری با آن رأی سدید پیروز شود، انشاءالله دستبهدست هم موفق میشوند آن حماسهی اقتصادی را ایجاد کنند. ثمرهی حماسهی اقتصادی تسکین این فشارها و در نتیجه، توانمند شدن در ادامهی مسیر است.
مقام معظم رهبری در بیانات دیروز خود، از رایج شدن گفتمان قانون در بین مردم سخن گفتند. به نظر شما، دلایل شکل گرفتن این گفتمان و غالب شدن این گفتمان بین مردم و نخبگان چیست؟
ما یک تجربهای از انتخابات ۸۸ داشتیم؛ یک گرفتاری که برای مردم ما حاکم شد که نتیجهی سرپیچی عدهای از قانون بود. بنابراین اگر بخواهند از پیدایش چنین عواملی جلوگیری شود، تنها راه، تمکین به قانون است و از طرف دیگر، بعضی از ناهنجاریهای اقتصادی که رؤیت شد و بعضی از تلاطمها، صرف نظر از این تحریمهای شدیدی که علیه ما بود، به این دلیل بود که مرّ قانون رعایت نمیشد و در نتیجه، برای مردم دشواری ایجاد مینمود.
بنابراین ما هم برای عبور مناسب از این بحران و هم برای برگزاری انتخاباتی حماسهساز و پیروز و با صورتی زیبا در برابر همهی دنیا، باید قانونگرایی و قانونمندی را مد نظر قرار دهیم. مردم ما با توجه به تجربهی فتنهی ۸۸ و عملکرد چهارساله و بعضاً تمردهایی که از قانون از هر جریانی بود، به این نتیجه رسیدهاند که برای موفقیتهای بیشتر، بهترین راه این است که در مسیر قانون باشیم.
با تشکر از فرصتی که در اختیار «برهان» قرار دادید.
/خ
کد مطلب: 165435
آدرس مطلب: http://www.hamandishi.ir/news/165435/