تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۸
 

سندی دیگر بر فضیلت علی بن ابیطالب(ع)

Share/Save/Bookmark
هم اندیشی : زمانی که این امر نازل شد همه صحابه به کنار رفتند و تنها کسی که این امر را انجام داد جناب علی بن ابیطالب بود.
به گزارش هم اندیشی ؛ در این مطلب قصد دارم شما مخاطب گرامی را با یکی دیگر از فضایل بلند مرتبه علی بن ابیطالب در قرآن کریم اشاره کنم. امیدوارم در فضایی منطقی و بدور از تعصب مطالعه کنید
یکی از مناقب و فضائل علی بن ابیطالب مربوط به آیه ۱۲ و ۱۳سوره مجادله می باشد.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَةً ذَلِکَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَأَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ﴿۱۲﴾
اى کسانى که ایمان آورده‏ اید هرگاه با پیامبر [خدا] گفتگوى محرمانه مى‏ کنید پیش از گفتگوى محرمانه خود صدقه‏ اى تقدیم بدارید این [کار] براى شما بهتر و پاکیزه‏ تر است و اگر چیزى نیافتید بدانید که خدا آمرزنده مهربان است
أَأَشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَتَابَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُون﴿۱۳﴾
آیا ترسیدید که پیش از گفتگوى محرمانه خود صدقه‏ هایى تقدیم دارید و چون نکردید و خدا [هم] بر شما بخشود پس نماز را برپا دارید و زکات را بدهید و از خدا و پیامبر او فرمان برید و خدا به آنچه مى‏ کنید آگاه است
خلاصه ای از داستان:
همیشه گروهی از مسلمانانی که وضع مادیشان خوب بود با پیامبر نجوا میکردند. آیه ایی نازل شد که ای نبی از این پس اگر کسی می خواهد با شما نجوا کند باید صدقه بدهد. زمانی که این امر نازل شد همه صحابه به کنار رفتند و تنها کسی که این امر را انجام داد جناب علی بن ابیطالب بود. و پس از آن هم آیه توسط آیه ۱۳ همین سوره نسخ شد.
اما مدارک موجود بر این کلام:
وأخرج سعید بن منصور وابن راهویه وابن أبی شیبة وعبد بن حمید وابن المنذر وابن أبی حاتم وابن مردویه والحاکم وصححه عن علی قال إن فی کتاب الله لآیة ما عمل بها أحد قبلی ولا یعمل بها أحد بعدی آیة النجوى یا أیها الذین آمنوا إذا ناجیتم الرسول فقدموا بین یدی نجواکم صدقة کان عندی دینار فبعته بعشرة دراهم فکنت کلما ناجیت النبی صلى الله علیه وسلم قدمت بین یدی درهما ثم نسخت فلم یعمل بها أحد
الدر المنثور – جلال الدین السیوطی – ج ۶ – ص ۱۸۵
تفسیر القرطبی – القرطبی – ج ۱۷ – ص ۳۰۲
تفسیر الرازی – الرازی – ج ۲۹ – ص ۲۷۱
تفسیر الآلوسی – الآلوسی – ج ۲۸ – ص ۳۱
فتح القدیر – الشوکانی – ج ۵ – ص ۱۹۱
تفسیر النسفی – النسفی – ج ۴ – ص ۲۲۶
أسباب نزول الآیات – الواحدی النیسابوری – ص ۲۷۶
تفسیر الثعلبی – الثعلبی – ج ۹ – ص ۲۶۱ – ۲۶۲
أحکام القرآن – الجصاص – ج ۳ – ص ۵۷۲
الکشاف عن حقائق التنزیل وعیون الأقاویل – الزمخشری – ج ۴ – شرح ص ۷۶
نظم درر السمطین – الزرندی الحنفی – ص ۹۰
معارج الوصول إلى معرفة فضل آل الرسول (ع) – الزرندی الشافعی – ص ۳۶
نواسخ القرآن – ابن الجوزی – ص ۲۳۵
زاد المسیر – ابن الجوزی – ج ۷ – ص ۳۲۵
شواهد التنزیل – الحاکم الحسکانی – ج ۲ – ص ۳۱۲ – ۳۱۳
جالب اینجاست که الزیلعی ذیل این روایت چنین نگاشته است
حَدِیث صَحِیح عَلَى شَرط الشَّیْخَیْنِ وَلم یخرجَاهُ
تخریج الأحادیث والآثار الواقعة فی تفسیر الکشاف للزمخشری ج۳ص۴۳۱- دار ابن خزیمة الریاض
صحابه دیگر که جزو اغنیاء بودند چرا عمل نکردند؟ 


منبع: گفتگوی آرام میان شیعه و سنی
کد مطلب: 150779