تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۴۲
 
فراستی در گفتگو با هم اندیشی:

برنامه هفت کیمیایی راتطهیرکرد/ آقای عباسی،سفرسنگ مصداق آیه قران نیست

Share/Save/Bookmark
برنامه هفت کیمیایی راتطهیرکرد/  آقای عباسی،سفرسنگ  مصداق آیه قران نیست
 
هم اندیشی:در برنامه هفت طوری در مورد فیلم "سفر سنگ" صحبت شد که انگار این فیلم یک گونه انقلاب در عرصه هنری بوده است! فیلم سازمحترم هم گفت ما می خواستیم انقلاب بشود وشد!
سرویس علمی فرهنگی هم اندیشی / برنامه  "هفت" شب گذشته ۱۹ آبان ماه اختصاص به نقد و بررسی فیلم سینمایی "سفر سنگ" به کارگردانی مسعود کیمیایی و با حضور جواد طوسی و نادر طالب‌زاده به عنوان منتقدان برنامه داشت. به دلیل حواشی فراوان بعد  این برنامه گفتگویی را با با مسعود فراستی منتقدسینما انجام داده ایم که درادامه می آید:
به گزارش هم اندیشی،مسعود فراستی با بیان اینکه فیلم سفر سنگ یک نقش وحشت ناک تحریف شده ودکانه دارانه دارد . گفت: سفر سنگ کیمایی شدیدا سطحی ورادیویی وضعیف است.
این منتقد سینما با بیان اینکه فیلم فقط نان موضوع  خودرا می خورد که آن هم ساخته وپرداخته کیمایی نیست افزود:موضوع فیلم برای یک نفر به نام "فراهانی " است که مدتی قبل از فیلم نوشته شده است و انقلاب ما هم در آن پیش بینی نشده است.
منتقد برنامه هفت ادامه داد: این فیلم یک مبارزه سطحی ارباب و رعیتی است وقصه ای بسیار نازل دارد، چه برسد به اینکه کیمایی فیلم را به خود ببندد و دوستان هم تأیید کنند که فیلم شدیدا دینی است! این حرفها شدیدا پرت است!!!
فراستی با اشاره به ضعف های ساختاری فراوان سفر سنگ گفت: فیلم نه شخصیت پردازی ونه فضا سازی دارد، شخصیت ضد قهرمان و فئودالش  هم یک آدم مفلوک است.
وی با بیان اینکه از نظر قصه فیلم گنجایش یک فیلم بلند سینمایی را نداشته وحتی فضا و هویت زمانی ومکانی هم ندارد ادامه داد: به انداره شخصیت های منفی فیلم، افراد مثبت در فیلم هستند که فقط سخنرانی میکنند.شعار می دهند بدون اینکه شخصیتی داشته باشند واز هرزاویه ای که فیلم را ببنیم اشتباهات فاحش فراوان دارد .
منتقد برجسته سینما با انتقاد از تاکید مرتب برخی افراد مبنی بر اکران شدن فیلم درسال ۵۶ خاطرنشان کرد: با این کار ناخواسته تبلیغ این امر می شود که "در آن دوره خفقان شدید" چنین فیلم های به اصطلاح انقلابی را نشان می دادند.
فراستی بابیان اینکه حسن عباسی"فیلم را مصداق یک آیه قرآن می داند"افزود:اینگونه سطحی برخورد کردن به معنای نفهمیدن سینماست وهم تنزل دادن ارزشها ومقدسات است .
فراستی ادامه داد:ابدا این فیلم ربطی به آیه قرآن ندارد و برخلاف گفته طالب زاده با ده بار یاعلی گفتن در فیلم ، یک فیلم دینی نمی شود که دراین صورت فیلم های بسیار ضد دینی وجوددارند و همه بر بد بودنشان متفق القول هستند درحالی که چندین بار الله اکبر درآن گفته شده است. 
                                       تنها وتنها روایت فتح رزمندگان را تهییج می کرد
فراستی بابیان اینکه برخلاف گفته ها واینکه سفر سنگ را جهت تهییج رزمندگان چندین بار در جبهه ها نشان دادند خاطر نشان کرد:تهییج واقعی جبهه ها از طریق روایت فتح شهید آوینی بوده است که بزرگترین سند جبهه های ما هم روایت فتح است همچنان یک اثر زنده وتاثیر گذار است. وگرنه نشان دادن در جبهه ها دلیلی بر خوب بودن وتهییج رزمنده نیست وگرنه بروسلی راهم در جبهه ها نشان دادند
وی با بیان اینکه عده ای نا آگاهانه می خواهند با جوسازی کیمایی مجوز فیلم بعدی اش را بگیرد افزود: اینگونه اعمال نشان از فریب خوردگی برخی دوستان است وعلت آن هم این است که سینما را نمی شناسند.
فراستی با انتقاد ازنسبت دینی دادن به مسعود کیمیایی گفت:آقای کیمایی تا به حال چه فیلم دینی ساخته اند ؟درکدام فیلم ایشان یا علی میگویند یا از زیر قرآن رد می شوند کدام فیلم در کارنامه ایشان با این مشخصات وجود دارد که فریب بخوریم.!
فراستی با اشاره به اهدای جایزه به فیلم جرم به دلیل واهی "ضد شاه بودن" گفت: تفکر بعضی ازدوستان نقد مضمون است به همین دلیل به راحتی یک فیلم ساز، آنها را فریب میدهد چراکه نه به مجموعه کارهای کارگردان نگاه می کنند تا مضمون را از دل کار های کارگردان در بیاورند ونه محتوا را می فهمند، چراکه محتوا با مضمون فرق دارد.
فراستی با اشاره به اینکه محتوا از فرم در می آید ادامه داد:فیلمی که فرم ندارد شخصیت پردازی ندارد فضا ندارد،مضمونش ابدا محتوا را تولید نمی کند
منتقد برنامه هفت باانتقاد از رواج روش تفکر ستیز ونقد ستیز در برنامه هفت گفت:کاری که جیرانی با مهرجویی کرد وآنرا ورای نقد قرار داد دیشب هفت با کیمایی کرد وحتی وخیم تر از آن. این کار نوعی ابتذال فرهنگی است.

فراستی بابیان اینکه فیلم برخلاف آنچه ادعا می شود  سفرجنگ اصلا جمع گرانبوده وضدمردم است افزود:مردم در سفر سنگ دربرابر آن چند نفری هستند که قیام کرده اند وچوب به دست، آمده اند تا با آنها مقابله کنند و یکی از فئودالها هم با اسلحه جلوی مردم ایستاده است وآنها را رهبری می کند. کجای این فیلم انقلابی ومردمی است؟

فراستی با اشاره به اینکه کیمیایی  اصلا چهره سیاسی وحتی اجتماعی هم ندارد افزود:وی گاهی می خواهد چهره اجتماعی به خود بگیردواساسا فرد است . مهمترین آدم کیمایی قیصر است که به خاطر ناموسش به پا می خیزد وامروزه دیگر چیزی از کیمیایی نمانده است. جرم حتی کاریکاتور قیصر هم نیست.
این منتقدسینما یا آور شدقیصر وکیمایی دو فیلم خوب کیمیای هستند ولی نه این که بیش از خودشان به آنها بپردازیم وحرفهای اضافه به آن ببندیم. که این نشان از نفهمیدن این آدم و فیلم های اوست و همین باعث می شود آن ارزشهایی را که به کارگردان نسبت می دهیم باعث لوث شدن همین ارزش ها شود. 
                              برای خارج نرفتن به کسی مدال نمی دهند
فراستی با بیان این که بخاطر نداشتن موقعیت ودرنتیجه خارج نرفتن به کسی مدال نمی دهند تاکیدکرد:بعضی ها دربرنامه دیشب گفتندکه خیلی ها پس از انقلاب به خارج رفتند وکیمایی هم می توانست برود" در حالی که خیلی هایی در کار نبود. تنها دوفیلم ساز یعنی امیر نادری وسهراب شهید ثالث بعد از انقلاب به خارج رفتند.
وی بابیان اینکه نبایدتاریخ را تحریف کنیم یاد آورد شد: اینقدرنگوییم ایشان طرفدار انقلاب بوده است فیلم هایش گواه این ادعاها نیست.
فراستی ادامه داد اینگونه نقد نشان می دهد که چگونه نقد مضمون می تواند آدم را فریب دهد وباند بازی را به جای کار فرهنگی جا بزند ودراین شرایط کیمیایی هم استفاده می کند تا مجوز فیلم جدیدش را بگیرد.   
                                                هفت تفکر ونقدرا ترور کرد
فراستی با انتقاد از رویه اینچنینی در نقدافرادگفت:این روش وبستن راه نقد از هر زاویه ای که نگاه کنیم فریب است و علم کردن چیزی است که واقعی نیست. نه زندگی فیلم سازونه فیلم هایش گواه آن نیست. که وی فیلم انقلابی ساخته باشد

فراستی ادامه داد:برای باز کردن بحث ها باید به نقد دست زد، تعریف کردن فیلم وآدمها وفیلمساز درست نیست. از نظرمن تفکرونقد درا نباید ترور کرد برخلاف اتفاقی که دیشب درهفت افتاد. 
فراستی با بیان اینکه:در برنامه هفت دیشب چهار نفر متفق القول از یک نفر تعریف می کردند واین به نفع جامعه نیست.افزود:با این روند برنامه از یک سطح جدی به سطح نازل وسطحی وتقدیر کننده تبدیل می شود.
هفت دیشب تطهیر کیمایی بود 
                       
گفتگو از اکبر شهبازی
کد مطلب: 144420