تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۱
 
فيلمي كه قرار است فخر سينما باشد

سینمای ایران وجهان بی تاب دیدن فیلم محمد(ص)

Share/Save/Bookmark
هم اندیشی:فيلم محمد(ص) كه به كارگرداني مجيد مجيدي مراحل فيلمبرداري اش را در ايران به پايان رسانده و گروه آماده عزيمت به آفريقا جهت ادامه فيلمبرداري هستند.
به گزارش هم اندیشی فيلم محمد(ص) كه به كارگرداني مجيد مجيدي، كارگردان نامدار و خوش سابقه و پرافتخار مسلمان ايراني مراحل فيلمبرداري اش را در ايران به پايان رسانده و گروه آماده عزيمت به آفريقا جهت ادامه فيلمبرداري هستند، يكي از بارقه هاي درخشان و اتفاقات اميدوار كننده و نويدبخش در حوزه توليد آثار سينمايي عزيز، عظيم و قابل ستايش در ميدان عرضه آثاري در توصيف و دفاع از شأن بلند و مرتبه عظيم پيامبر اكرم(ص) بعنوان والاترين و بلندمرتبه ترين شخصيت جهان خلقت است.


اين فيلم خصوصا در زمان و زمانه اي توليد شده است كه اسلام، بويژه شخصيت نبي مكرم(ص) از هر طرف مورد هجمه و حمله معاندان، ايادي شيطان، تاريك انديشان و مزدوران غرب و صهيونيسم جهاني قرار گرفته است.






گرچه نور تابناك و آفتاب عالم تاب حقيقت سرمدي و شميم عطر محمدي هرگز با غبار ابرهاي بادآورده و نازل و حقير اهالي دنياي دون خللي نخواهد يافت و اينان تنها با مشت هاي حقيرشان به سمت خورشيد خاك مي پاشند، اما وظيفه ما در قبال اين نور عظيم و خلق كريم و رحمت واسع و پيامبر نور و تلاش براي هرچه بيشتر بازتاباندن و معرفي شخصيت مهربان و پررأفت ايشان، انكار ناشدني و قابل توجه و تأمل است.


اقدام مجيد مجيدي و گروه سازنده فيلم محمد(ص) تلاشي در همين جهت و در همين راستاست و بسيار قابل قدرگذاري و ستايش.


خبر ساخت فيلمي بر اساس زندگي حضرت رسول اكرم محمدمصطفي (ص) كه بناست در سه قسمت به بخش هاي مختلف زندگي حضرت بپردازد، از همان ابتدا موجبات سرور و بهجت قلبي را براي علاقه مندان به سينماي هويتمند تاريخي و اسلامي پديد آورد.


بخش هاي مختلف اين خبر بسيار حائز اهميت، اميد بخش و در عين حال مايه توجه و تنبه راههاي ارتقاي استانداردهاي توليد در سينماي ايران است.


فيلم «محمد (ص)» در حالي به نيمه راه توليد رسيده كه سه سال زمان صرف مراحل تحقيق و نگارش فيلمنامه آن شده است، حدود يكسال تيم تحقيق با همكاري دانشمندان، مورخان، علما و سيره شناسان جهان اسلام در كشور هاي ايران، مراكش، تونس، لبنان، عراق و الجزاير به جمع آوري منابع شيعه و اهل سنت پرداختند و دو سال هم صرف نگارش فيلمنامه اين اثر سينمايي شده كه مجيدي و كامبوزيا پرتوي با همكاري حميد امجد آن را در ۲۰۰ سكانس نوشته اند.











سال ۱۳۸۸ نگارش اولين نسخه فيلمنامه به پايان رسيد و گروه اجرايي به سراغ مراحل پيش از توليد رفت. پروانه ساخت فيلم خرداد سال ۱۳۹۰ از سوي ارشاد صادر شد، پس از آن شركت نورتابان براي توليد اين فيلم با موافقت وزارت ارشاد به ثبت رسيد و مرحله توليد فيلم از آبان سال ۹۰ كليد خورد.


براي توليد اين فيلم شهر مكه در زمان كودكي پيامبر اسلام در مقياس يك به يك نزديك شهر قم ساخته شد. زمين انتخاب شده براي ساخت اين شهرك سينمايي ۱۰۰ هكتار وسعت دارد.


قرار است اين شهرك سينمايي پس از توليد فيلم بعنوان يك مكان گردشگري مورد استفاده قرار بگيرد و هم ميزبان پروژه هاي سينمايي باشد كه با موضوع تاريخ اسلام ساخته مي شوند.


سه برنده اسكار نيز در توليد اين اثر فاخر با مجيدي همكاري مي كنند؛ ويتوريو استورارو، فيلمبردار ايتاليايي و مدير فيلمبرداري فيلم «محمد (ص)» است كه براي فيلم هاي «اينك آخرالزمان» فرانسيس فورد كوپولا، «سرخ ها» وارن بيتي و «آخرين امپراتور» برناردو برتولوچي سه جايزه اسكار را به دست آورده است.


كار تدوين اين فيلم هم به عهده والتر مرچ است كه سابقه همكاري با فيلمسازاني چون فرانسيس فورد كوپولا، جرج لوكاس، فرد زينه مان و آنتوني مينگلا را در كارنامه اش دارد و براي تدوين فيلم هاي «بيمار انگليسي» و «اينك آخرالزمان» جايزه اسكار بهترين تدوين را نيز از آن خود كرده است.








جلوه هاي تصويري اين اثر را هم اسكات اي اندرسون به عهده دارد كه سال ۱۹۹۶ براي فيلم «بيب» برنده جايزه اسكار بهترين جلوه هاي تصويري شد. اندرسون تاكنون با فيلمسازاني چون استيون اسپيلبرگ، جيمز كامرون، رومن پولانسكي و پيتر چكسون همكاري كرده است.


فيلمبرداري اين فيلم با صحنه هاي وفات مادر رسول اكرم در روستاي ابواء ادامه خواهد يافت؛ روستاي ابواء، روستايي است كه پيامبر (ص) در بازگشت از سفر مدينه مادر بزرگوارشان را در آن روستا از دست مي دهند.


صحنه هاي مربوط به دوران شيرخوارگي و خردسالي ايشان در روستاي سعديه هم از ديگر بخش هاي فيلم است كه در اين مرحله فيلمبرداري مي شوند.



عليرضا شجاع نوري، مهدي پاكدل، محسن تنابنده، مينا ساداتي، ساره بيات و پانته‏آ مهدي‏نيا از جمله بازيگران اين فيلم سينمايي هستند.


فيلم از محاصره مسلمانان در شعب ابيطالب آغاز مي شود و به پيش از تولد پيامبر اسلام باز مي گردد.



در اين فيلم مخاطب شاهد وقايعي است كه از پيش از تولد پيامبر اسلام تا ۱۲ سالگي ايشان را در بر مي گيرد؛ لشگركشي ابرهه به مكه و حمله پرندگان به سپاه او يكي از بخش هاي فيلم مي باشد كه جلوه هاي تصويري مورد نياز براي بازسازي آن فرا تر از استاندارد هاي موجود در سينماي ايران است.


مجيدي در مورد انتخاب اين مقطع از زندگي پيامبر اسلام با اشاره به اين موضوع كه دنبال بهانه و بستري بودم براي آشنايي با آن مقطع زماني و شرايط ظهور يك پيامبر و تببين مسئله خاتميت، گفته بود: «اين همان چيزي است كه امروزه ما را نيازمند توجه جدي به اسلام مي كند، ضمن آنكه درباره اين مقطع از زندگي پيامبر (ص) اتفاق نظر بيشتري در جهان اسلام وجود دارد.»


گروه سازندگان اين فيلم به گفته مجيدي تلاش كرده اند با بهره گيري از مستندات مورد وفاق شيعه و اهل سنت دوران و شرايطي را به تصوير بكشد كه نياز به وجود يك پيامبر و پيام جهاني آن مشهود باشد تا فيلم از يك روايت تاريخي صرف فاصله بگيرد و براي شرايط و مخاطبين امروز دنيا حرفي براي گفتن داشته باشد.


محققان ايراني، خارجي، سني، شيعه و اديان ديگر و همچنين منابع مكتوب جديد و قديم، در بحث تحقيقات فيلم نقش داشتند و به كتاب هايي هم چون «سيرت رسول ا...(ص)» نيز در جهت ساخت اين فيلم رجوع شده و در كنار آن با علما، مراجع مختلف و طلابي كه در اين زمينه اهل پژوهش بودند نيز جلسات مختلفي با گروه سازنده كه گروهي متشكل از آقايان حيدريان، مجيدي و كامبوزيا پرتوي است، برگزار شد.



اين گروه دو سال درگير جلسه هاي مختلف بوده اند و بعد از جمع بندي، تحقيقات را به شيوه اي سينمايي و نمايشي، تبديل به درام كرده اند، البته رسول جعفريان، مشاوره هايي مي دهد، ولي گروهي بعنوان مشاوره هنگام فيلمبرداري حضور داشته و خواهند داشت.








چون فلسفه اصلي، فيلم است و قرار است نبود يك فيلم كامل و جامع درباره زندگي حضرت رسول اكرم(ص) را پر كند، فيلمساز بعنوان نماينده كشوري شيعه مذهب كه هيچ اثر مهمي در اين حوزه نساخته، وارد اين حوزه شده است.



در واقع همين موضوع سبب شده كارگردان تصميم بگيرد در اين زمينه فيلم بسازد، از آن جا كه اين اثر بايد كامل و جامع باشد به همين دليل قرار شد همه فرازهاي مهم زندگي شان را از كودكي تا رحلت در سه قسمت پوشش داده شود.


بازيگراني همچون «امين تارخ» در نقش عبدالمطلب، پدربزرگ پيامبر اكرم(ص)؛ مهدي پاكدل در نقش ابوطالب، عموي پيامبر(ص)؛ ساره بيات در نقش حليمه، دايه پيامبر(ص)؛ مينا ساداتي (آمنه)، مادر پيامبر(ص)؛ محسن تنابنده (ساموئل)، تاجر يهودي؛ حميد فرخ نژاد،(ابوسفيان)؛ رعنا آزادي ور(ام جميل)، همسر ابولهب، حميدرضا تاج دولت (حمزه)، عموي پيامبر(ص)؛ صادق هاتفي(بحيرا)، راهب مسيحي؛ محمد عسگري در نقش ابولهب، عموي پيامبر(ص)؛ هدايت هاشمي (حناطه)، برده آزادشده؛ نگار عابدي (همسر حناطه)؛ پانته آ مهدي نيا(فاطمه بنت اسد)، همسر ابوطالب و جعفر قاسمي(حارث)، شوهر حليمه به ايفاي نقش پرداخته اند.


قرار است فيلم «محمد (ص)» پخش جهاني داشته باشد و علاوه بر ايران در ساير كشور هاي مسلمان نيز اكران شود، اما اين فيلم واكنش هاي تندي نيز از سوي مخالفان تشيع، بويژه وهابيون دربر داشته اشت.


محمد العنزي، تهيه كننده سريال «الحسن و الحسين» كه خود در اين سريال از سوي الازهر و شيعيان به تحريف متهم شد، گفته است: «فيلم هاي ايراني كه در آن پيامبران به تصوير كشيده مي شوند و مورد حمايت دولت ايران است، بر اساس داستان هاي نادرستي شكل مي گيرد كه خود ايراني ها آنها را توجيه مي كنند.»






العنزي كه خود در هاليوود به دنبال ساخت فيلمي درباره حضرت محمد(ص) است، افزوده است: «من در اخبار كميته اي شرعي درباره توليد فيلم مجيدي نديدم و همه علما بر تحريم به تصوير كشيدن حضرت محمد(ص) تاكيد دارند.»


گزارش رسانه هاي عربي حاوي مخالفت اخير شيخ الازهر با ساخت فيلم محمد(ص) مجيد مجيدي بوده و از تلاش ها براي تحريم فيلم كامل مجيد مجيدي در پايگاه هاي اجتماعي و ... خبر داده اند.


در اين ميان الازهر هم اعلام كرده كه در بيان عظمت حضرت رسول اكرم(ص) فيلم توليد خواهد كرد.


مصري ها نيز خواستار توليد فيلمي در بيان عظمت حضرت رسول اكرم(ص) در پاسخ به فيلم موهن اخير شدند.


از جمله اين افراد عفت السادات، رئيس حزب ملي مصر است كه در سخناني خواستار توليد فيلمي در بيان عظمت حضرت رسول اكرم(ص) شد.


وي خواستار مشاركت همه مصري ها در اين عرصه (فيلم) شده و از الازهر خواسته است تا بر ساخت چنين فيلم هايي نظارت كرده و آنها را به دهها زبان ترجمه و در سراسر جهان منتشر كند.


اما مجيد مجيدي، كارگردان خوشنام و خوش قرحه و پرافتخار ايراني پيش از اين هم جرقه توليد اين فيلم را كاريكاتورهاي موهن دانماركي عليه پيامبر اعظم(ص) دانسته است و در بيانيه اي در پاسخ به فيلم موهن مستهجن آمريكايي بيان داشت: «چشم به راه باشيد بزودي از پس همه اين لجن پراكني ها، چهره زيباي خورشيدي او رخ خواهد نمود و روسياهي به شما سياه دلان خواهد ماند.»


پيام زيبا و پرخون و تكان دهنده مجيدي اينچنين بود:


«پيامي به اربابان حلقه ها!


حالا همه فهميده اند كه شما در هراس افتاده ايد كه پيام مهر مكتب رسول مهرباني، مي خواهد شرق و غرب را بگيرد. پس گاه به قاعده طالباني مي خواهيد چهره خشن و خونريزي از مكتبش به چشم جهانيان درآوريد و گاه به دستاويز هنرپيشگي مي خواهيد دروغ و دغل را جانشين حقيقت و راستي كنيد.

اگر آن روز كه آيه هاي شيطاني از دلي كينه توز بر صفحه كتاب جاري شد و قلم هايي كه تاب زيبايي چهره نگار را نداشتند كاريكاتوري كردند، با ذره اي غيرت و حميت قدرتمداراني كه اينك يكي پس از ديگري از تخت فرو مي افتند رو به رو مي شديم، امروز شما جسارت و جراتي اين چنين نمي يافتيد. چشم به راه باشيد، بزودي از پس همه اين لجن پراكني ها، چهره زيباي خورشيدي او رخ خواهد نمود و روسياهي به شما سياه دلان خواهد ماند.»


روزنامه المدينه چاپ عربستان هم مدعي شد پس از اعلام اتمام فيلمبرداري فيلم ايراني «حضرت محمد (ص)» توسط مجيد مجيدي، واكنش ها عليه اين فيلم كه پيامبر اسلام را به تصوير مي كشد، ادامه دارد.


اين رسانه عربي مي گويد: در حالي كه همواره بر سر نمايش چهره ي پيامبر و صحابه حساسيت وجود داشته است، اما سينماي ايران در جهتي ديگر حركت كرده و حتي در سريال هاي تلويزيوني خود در مورد انبيا، چهره هاي آنان را به تصوير مي كشد.


به نوشته ي المدينه، سينماي ايران با دست زدن به اين اقدامات وارد مرحله حساسي شده است و بسياري از سازمان ها و چهره هاي مذهبي به ساخت فيلم مذكور اعتراض كرده اند.


همچنين تعدادي از علماي الازهر شكايتي را تنظيم كرده و خواستار ممنوعيت نمايش و عرضه اين فيلم شده اند!


اين روزنامه عربي در پايان نوشت: بسياري از وب سايت هاي اجتماعي نسبت به ساخت اين فيلم واكنش خشمگينانه اي داشته اند!


و اين همه در حالي اتفاق افتاده و مژده ساخت فيلمي درباره پيامبر اسلام(ص) از سوي مجيد مجيدي به توليد آن رسيده و روي دادنش به مخاطبان سينماي ايران جان و اميد تازه اي بخشيده است كه كارنامه اين سينما در طول بيش از سه دهه كه از وقوع انقلاب اسلامي گذشته در عرصه آثار فاخر تاريخ اسلام چندان كارنامه پر و پيماني و قابل دفاعي نيست.


در واقع سينماي ايران طي اين سه دهه نتوانسته -و يا نخواسته؟!- در ميدان عظيم و عرصه متبرك و پربركت بازنمايي آثار مربوط به تاريخ پرافتخار صدر اسلام، بويژه زندگي حضرات معصومين- عليهم السلام- به موفقيت چنداني نائل آيد و اين مسئله قطعا يكي از دلايل عدم تمايل مخاطبان مسلمان در ايران و جهان نسبت به اين سينماست.


اينك كه بحران مخاطب و فاصله مردم از سينماي ايران يكي از مهمترين دغدغه هاي اهالي هنر هفتم است، بي ترديد يكي از راهكارهاي جدي و تأثيرگذار در اين زمينه توجه و رجوع به آثار و مضاميني است كه از پتانسيل جذب مخاطب بهره مند باشند و چه مضمون و مقوله جذاب تر و گيراتر و پرمخاطب تر از زندگي حضرات معصومين(ص) كه مردم مسلمان در ايران و جهان عاشقانه به آنها ارادت مي ورزند و دلاخته آنهايند.


قطعا اين روند مي تواند به جهاني شدن سينماي ايران هم كمك شاياني كند و از هر جهت موجبات رونق هنر هفتم كشورمان را پديد آورد.

آري اينك سينماي ايران و جهان بي تاب و اميدوار چشم انتظار «محمد(ص)» است...
کد مطلب: 144161
مرجع : خبرگزاری دانشجو